طبع عسل گرم است یا سرد؟ | راهنمای طبع عسلها |

طبع عسل

طبع عسل گرم است یا سرد؟ این یکی از سوال های پرتکراره که مشتریامون از ما میپرسن. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این پست به صورت کامل و جامع درباره طبع عسل چهل گیاه و طبع عسل گون و طبع عسل جنگلی و … توضیح بدم. خیلی ساده میشه گفت طبع انواع عسل ها بستگی به شهد گل هایی داره که زنبورعسل از اون ها تغذیه می کنه. اگر شهد گلی که ازش عسل تولید شده گرم باشه طبع عسل هم گرم خواهد بود و بالعکس.

شناختن طبع عسل چه فایده ای دارد؟

قبل از اینکه برم سر اصل مطلب باید اول بدونیم که شناختن طبع عسل ها چه فایده ای داره؟ دونستن این موضوع به این دلیل مهمه که شما می تونید با توجه به مزاج بدنی خودتون عسل مناسب رو انتخاب کرده با خیال آسوده مصرف کنید و مزاج بدن رو با این کار به تعادل برسونید؛ ضمنا از مزایای عسل طبیعی هم بیشتر بهره مند بشید.

کسانی که مزاج بدنشان سرد است بهتره از عسل های با طبع گرم استفاده کنند و کسانی که مزاج بدنشان گرم است عسل های با طبع سرد میل کنند. برخی از عسل ها هم طبع معتدلی دارند که برای تمامی افراد چه طبع سرد چه طبع گرم مناسب است. مزاج مربوط به بدن انسان ها است و طبع مربوط به مواد غذایی. بنابراین؛ باید به جای مزاج عسل بگوییم طبع عسل چیست.

طبع پرطرفدارترین عسل ایران

درباره عسل پرطرفدار گون کوهستانی بیشتر این سوال پرسیده می شود که عسل گون گرم است یا سرد؟ همین ابتدا باید بگوییم که بیشتر عسل ها طبع گرم دارند، چون طبع شهد گل های گون کوهستانی گرم می باشد. بنابراین طبع عسل گون کوهستانی هم گرم است. برای خرید عسل طبیعی گون به قسمت فروشگاه سایت که در نوار پایین سایت قرار دارد سر بزنید.

شناخت طبع انواع عسل

اکثر مردم به دلیل عدم شناخت از طبع انواع عسل، ممکن است عسلی مصرف کنند که سازگاری با مزاج بدنشان نداشته باشد و همین ممکن است باعث بروز برخی بیماری در این افراد بشود. بنابراین آگاهی از طبع مواد غذایی و همچنین طبع انواع عسل از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع می توان گفت اساس درمان و پیشگیری از بیماری ها در طب سنتی براساس شناخت طبع افراد صورت می گیرد. 

پس هر انسانی لازم است مزاج بدن خود و طبع مواد خوراکی را بشناسد و متناسب با مزاج بدن خود سبک زندگی و تغذیه ای خود را تنظیم کند. پس شناخت اینکه طبع عسل گرم است یا سرد بسیار اهمیت دارد. 

زنبور عسل اگر از یک گیاه تغذیه کند به مراتب شناسایی طبع اون راحت تر خواهد بود. اما اگر از شهد چندین گل و گونه گیاهی استفاده کند در این صورت طبع اون عسل را می توان به طور نسبی تعیین کرد.

طبع عسل چیست؟ عسل چه طبعی دارد؟ عسل ها طبع های متفاوتی دارند. طبع عسل ها رو گیاهانی تعیین می کنند که زنبور از شهد آن ها تغذیه می کند. پس بر حسب منشا عسل (گل و گیاهان دارویی که از شهد آن ها برای تولید عسل استفاده می شود. ) می توانیم بگوییم عسل چه طبعی دارد.

سه نوع طبع عسل های طبیعی

همانطور که قبلا گفته بودیم مزاج عسل اصطلاح اشتباهی است و به جای آن باید گفته شود طبع انواع عسل.

  • عسل با طبع گرم (مخصوص افراد بلغمی و سوداوی)
  • عسل طبع سرد (مناسب برای صفراوی ها و دموی ها)
  • عسل با طبع معتدل (سازگار با همه مزاج ها)

عسل های طبع گرم

عسل آویشن، عسل نمدار(زیرفون)، عسل گون، عسل گون گزانگبین، عسل رازیانه، از معروفترین عسل های طبع گرم هستند. از عسل های دیگر طبع گرم، می توان از عسل شبدر، عسل اکالیپتوس، عسل یونجه، عسل سیاه دانه، عسل شوید نام برد.

چند تا عسل طبع گرم دیگری هم هستند که اسامی آن کمتر به گوشتان خورده است. مثل عسل مریم گلی، عسل زعفران، عسل زنیان، عسل اسطوخودوس و … حالا چند مورد رو باهم بررسی کنیم:

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن عسل_طبیعی_گون_یک_کیلویی54-1.jpg است

خواص و طبع عسل گون

عسل گون یکی از انواع عسل‌های مرغوب در ایران است. این عسل، طبعی گرم دارد و برای درمان کم خونی، یبوست، سینوزیت و درد‌های استخوانی بسیار مفید است. ما در پست جداگانه ای به طور کامل درباره ی خواص عسل گون صحبت کرده ایم می توانید 15 خواص عسل گون را بخوانید!

طبع عسل نمدار یا زیرفون

طبع عسل جنگلی زیرفون گرم و معتدل است و به خاطر اینکه غالب شهد این عسل از گل های درخت زیرفون تولید شده، عطر و طعم ملایم و نرمی دارد. شاید تا به حال طعم این عسل رو نچشیده باشید. این عسل مخصوص مناطق خاصی از جنگل هایی هست که درخت نمدار در اون منطقه رشد می کند.

در مناطق جنگلی بین استان اردبیل و گیلان، عسل زیرفون تولید می شود که عسل تک گل زیرفون، محصول ویژه ی مجموعه عصاره به حساب می آید.

عسل های طبع سرد

کدام عسل طبع سرد دارد؟ عسل های با طبع سرد نسبت به عسل های طبع گرم تعداد کمتری دارند و از بین عسل های تک گل می توان به عسل اقاقیا، زرشک، عسل عناب، عسل کنار، گشنیز، عسل سماق و خارشتر اشاره کرد.

عسل های طبع ملایم

عسل چهل گیاه کوهستان، آیا این عسل طبع سرد است یا گرم یا به قولی طبع سردی است یا گرمی، عسل مرکبات (عسل بهارنارنج)، عسل چند گیاه دشت، بعضا عسل نمدار یا زیرفون را در گروه عسل های با طبع ملایم عنوان کردند. بنابراین؛ طبع عسل جنگلی گرم و معتدل به حساب می آید.

عسل چهل گیاه سبلان با طبعی ملایم

طبع عسل چهل گیاه سبلان بر حسب پوشش گیاهی محل برداشت طبعی ملایم به خود اختصاص داده است. دامنه سبلان پر از گل هایی با طبع گرم و ملایم که باعث شده عسل چهل گیاه برداشت شده از این منطقه طبع ملایم رو به گرم داشته باشد. این عسل برای همه مزاج ها مناسب می باشد.

طبع عسل چند گیاه

در واقع طبع عسل چند گیاه عصاره سبلان که در دامنه های کوه سبلان استان اردبیل برداشت شده و عسل کوهی هم گفته می شود به خاطر تنوع گل ها و گیاهان دارویی این منطقه و به دلیل پایین بودن میزان ساکارز این عسل، یکی از خوش طعم ترین و مرغوب ترین عسل ایران به حساب می آید.

همان طور که گفتیم طبع عسل کوهی طبع ملایم رو به گرم دارد و برای بیماران دیابتی در صورتی که جایگزین مقدار قندی باشد که این افراد مجاز به مصرفش هستند مفید است.

 عسل های طبیعی موجود در فروشگاه آنلاین عصاره با طبع های مختلف:

عسل با طبع گرمعسل طبیعی گون و گزانگبین و آویشن
عسل با طبع معتدلعسل طبیعی زیرفون و چهل گیاه
عسل با طبع سرد عسل طبیعی کنار

 

سوالات متداول:

آیا هر عسلی برای همه مناسب است؟

 

عسل یک ماده شفابخش است و استفاده از آن برای همه افراد مناسب است. اما بهتر است طبع عسل ها رو بدانید و متناسب با مزاج تان عسل طبیعی رو انتخاب کنید.

افراد گرم مزاج چه عسلی مصرف کنند؟

 

این افراد ترجیحا باید عسل با طبع سرد، مصرف کنند. مثل عسل طبیعی کُنار و یا عسل را با لیمو یا سرکه ترکیب کنند تا این مواد با طبع سرد خود بتوانند گرمی عسل رو کاهش دهند. اصطلاحا گفته می شود مصلح سرد که همراه با گرمی جات خورده می شود.

افراد سرد مزاج چه عسلی مصرف کنند؟

 

کسانی که افت فشار و افت قند دارند و افرادی که سرد مزاج هستند یا کسانی که در اثر سردی گوارشی، آب از دهان شان میرود، آنهایی که تکلم شان کند است یا لکنت زبان دارند و کسانی که فراموشی زودرس و همچنین افرادی که افسردگی دارند عسل باید همیشه در دسترس شان باشد و عسلی که برای آن ها پیشنهاد می شود عسل با طبع گرم است.

کدام عسل ها مناسب برای تمام مزاج ها است؟

 

خیلی از افراد بخاطر دغدغه و مشغله کاری فرصت این را ندارند که بروند و از طبع خود مطلع بشوند تا عسل مناسب را انتخاب کنند. این افراد می توانند از عسل هایی با طبع ملایم استفاده کنند که با تمامی مزاج ها سازگار بوده و برای سلامتی افراد به شدت مفید است. مثل عسل طبیعی چهل گیاه.

پیشنهاد ویژه:

برای خرید عسل طبیعی می توانید به قسمت فروشگاه سایت عصاره سر بزنید. ما برای تمامی مزاج ها عسل مناسب آماده کردیم و شما می توانید بر حسب مزاج تان عسلی با طبع مناسب انتخاب کنید.

ما در مجموعه عصاره تمامی عسل های خود رو در آزمایشگاه های مواد غذایی آزمایش می کنیم و در کنار محصولات، برگه تضمین اصل و طبیعی بودن عسل ارسال می کنیم . می توانید با تهیه و مصرف عسل های طبیعی عصاره از خواص و طعم بی نظیر آن بهره مند شوید؛ مطمئنا با یک بار خرید مشتری همیشگی ما خواهید بود!

ایام به کامتون شیرین باشه مثل عسل طبیعی!

 

منابع:

کتاب دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام نوشته ی دکتر محمد دریابی

یادداشت برداری از سخنان پدر طب سنتی ایران، استاد خیر اندیش

عسل عصاره
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *