کدام بهتر است عسل یا شکر؟

چرا می پرسیم کدام بهتر است، عسل یا شکر؟! مگه همه ما نمی دونیم که، شکر برای سلامتی ضرر داره و مصرف زیاده از حد اون میتونه باعث انواع بیماری ها بشه در حالی که عسل طبیعی بهترین ماده ی غذاییه و در لطافت طبعش خلاف نیست! پس آیا این سوال اشتباهه؟!

ببینید به خاطر اینکه عسل ها انواع مختلفی دارن ما اومدیم این سوال رو مطرح کردیم تا بتونیم عسل و شکر رو با هم مقایسه کنیم تا به نتایج خوبی برسیم. برای پیدا کردن جواب این سوال و اینکه دلیل پرسیدن این سوال چطوره اول بریم با انواع عسل بیشتر آشنا بشیم:

عسل ها بر اساس روش تولید به 3 گروه تقسیم می شوند:

عسل تقلبی 

بدترین نوع عسل که به جرات می توان گفت مضرات آن بیشتر از شکر است همین عسل تقلبی و دست ساز است. چون سرشار از مواد مضر و افزودنی هاست و زنبور عسل در فرایند تولید آن هیچ نقشی ندارد. با این توضیح فکر کنم مسئله تا حدودی روشن شد که چرا پرسیدیم عسل بهتر است یا شکر؟

عسل تغذیه ای :

اگر زنبورها فقط از شهد گل‌ها تغذیه کنند عسلی که تولید می‌شود کم است. به همین خاطر بعضی از زنبوردارها برای تولید عسل بیشتر در کنار کندوها یا داخل آن ها محلولی از آب و شکر می‌گذارند تا زنبورها دیگر مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی نباشند و از همان آب و شکر تغذیه کنند.

در این شرایط زنبورها عسل بسیار بیشتری تولید می‌کنند و کندوها ۳ تا ۴ برابر یک کندوی عسل طبیعی عسل می‌دهند. اما عسل تولید شده دیگر خواص و کیفیت یک عسل طبیعی را ندارد.

عسل طبیعی:

عسل طبیعی را زنبورهای عسل از شهد گیاهان گل دهنده جمع و در ساختارهای موم مانند بنام لانه زنبوری ذخیره می کنند، تا در زمستان که یافتن غذا دشوارتر است به عنوان منبع انرژی استفاده شود. قیمت عسل طبیعی به دلیل تولید کمتر آن و همچنین هزینه‌های کوچ و جابه‌جایی کندوها بالا است زیرا اگر پایین باشد برای زنبوردار به صرفه نیست که بخواهد این کار را انجام دهد.

مجموعه عسل عصاره محصولاتش را طبق تاییدیه آزمایشگاه با بهترین کیفیت و همراه ضمانت نامه تضمین طبیعی بودن محصول ارائه میدهد و شما می توانید با مراجعه به قسمت فروشگاه سایت عسل عصاره با خیال راحت و اطمینان از اصل بودن، عسل طبیعی درجه یک تهیه کنید.

عسل یا شکر

شهد عسل طبیعی از ساکارز (شکر)، آب و سایر مواد تشکیل شده است. تقریباً 80 درصد آن کربوهیدرات و 20 درصد آب است. زنبورها با خوردن و جبران مجدد شهد بارها و بارها عسل تولید می کنند این فرآیند آب آن را از بین می برد. همچنین حاوی مواد زیر هستند :

  1. ویتامین ها
  2. آهن
  3. ویتامین C
  4. منیزیم
  5. پتاسیم
  6. کلسیم
  7. فولات ( شکل طبیعی B12 )

البته ترکیبات عسل بسته به نوع آن کمی متفاوت خواهد بود. عسل در عین طبیعی بودن در هر قاشق چای خوری کمی کربوهیدرات و کالری بیشتر نسبت به قند معمولی دارد. یک قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) به طور معمول دارای 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات است که مقدار کمی چربی، فیبر و پروتئین هم دارد.

بیشتر بخوانید: طبع عسل گرم است یا سرد؟

عسل سرشار از آنتی اکسیدان

عسل با کیفیت و مرغوب، سرشار از آنتی اکسیدان های مهمی مثل اسیدهای فنلیک و فلاونوئیدهاست که سلامتی بیشتر را تضمین می کند و از آسیب به سلول جلوگیری کرده و آن را به تاخیر می اندازد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد بیماری زا کمک می کنند و در نتیجه خطر آسیب سلول های اکسیداتیو را کاهش می دهند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات، نقش اصلی را در سلامتی و بیماری بازی می کنند و ممکن است بدن را در برابر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نیز محافظت کنند.

عسل یا شکر

بهتر از شکر تصفیه شده

اگرچه عسل سرشار از قند و کالری است، اما باز هم انتخاب بهتری نسبت به شکر است. عسل با مزایای زیادی که برای سلامتی دارد با بهبود زخم ها و سلامت قلب، و وضعیت آنتی اکسیدانی خون ارتباط دارد. با این حال، مصرف زیاد آن به دلیل داشتن مقدار زیادی قند و کالری ممکن است اثرات بدی ایجاد کند.

بنابراین، بهتر است از عسل به عنوان جایگزین انواع دیگر شکر استفاده کرده و با درست و به اندازه مصرف کردن از مزایای آن لذت ببرید​​. مطالعات همچنین نشان می دهد که استفاده از عسل به جای قند معمولی ممکن است باعث کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول بد و کمک به سلامتی قلب شما شود.

با این حال، گرچه ممکن است عسل گزینه بهتری نسبت به شکر تصفیه شده باشد، اما برای جلوگیری از اثرات بد بر سلامتی شما، عسل باید به اندازه مصرف شود.

عسل یا شکر
عسل در مقایسه با شکر

بدن شما غذاهایی را که می خورید به قندهای ساده ای مانند گلوکز تجزیه می کند و سپس از آنها برای سوخت و ساز استفاده می کند. شکر از 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز تشکیل شده است. فروکتوز نوعی قند است که فقط توسط کبد تجزیه می شود. مصرف فروکتوز در نوشیدنی های شیرین، دسرها و غذاهای حاوی قندهای اضافه شده می تواند موجب عوارض زیر شود:

  • افزایش وزن
  • چاقی
  • بیماری کبد چرب
  • افزایش تری گلیسیرید

مطلب پیشنهادی : قند عسل چیست؟ و مقدار آن چقدر باید باشد؟ 

عسل نیز از قند تشکیل شده است، اما فقط 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز است. این ماده حاوی قندها و عناصر کمیاب دیگری است که زنبورها هنگام گرده افشانی گیاهان، از آن ها می گیرند. این موارد می تواند برای افرادی که آلرژی دارند مفید باشد.

شاخص گلیسمی عسل

شاخص گلیسمی، عددی مابین 0 الی 100 است و نشان می دهد که هر ماده غذایی، قند خون را چه‌ قدر سریع تر بالا می‌برد. این عدد در انواع مختلف عسل متفاوت است و بین 30 الی 70 می باشد ولی شکر در مقایسه با عسل، شاخص گلیسمی بالاتری دارد که عدد 70 الی 90 و یا بالاتر را نشان می دهد. شاخص گلیسمی بالای شکر به‌ دلیل وجود فروکتوز بیش‌تر نسبت به عسل و فقدان مواد معدنی آن است.

شکر بهتره یا عسل؟ لطفا جواب این سوال رو کامنت کن، منم به همه پیام ها حتما جواب میدم.

منبع: www.healthline.com

عسل عصاره
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *