کالری عسل و شکر + مقایسه ارزش غذایی!

کالری عسل و شکر چقدر است؟ با گذر زمان و افزایش دانش عمومی در مورد تغذیه، افراد بیشتری سعی دارند تغذیه مناسب و درستی داشته باشند. در این بین، اطلاع از ارزش غذایی و دانستن اینکه عسل و شکر چقدر کالری دارد؟ کمک می کند نسبت به مضرات استفاده از شکر، آگاهی پیدا کنیم. گرچه عسل طبیعی هم فواید زیادی دارد. اما استفاده از آن نیز باید منظم و حساب شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نظر شما را به ادامه ی مطلب جلب می کنم.

با وجود مواد غذایی طبیعی مثل خرما، کشمش، عسل طبیعی، مصرف زیاد قند و شکر خیلی سوال برانگیز است، چون سلامتی یک دارایی با ارزش است نباید به همین راحتی آن را از دست داد.

عسل نسبت به شکر ترکیبات متفاوتی دارد. عسل خواص و مزیت بیشتری نسبت به شکر دارد، برای بیماران دیابتی به عنوان جایگزین بریا قند و شکر از عسل استفاده می کنند. البته عسل را هم باید به طور کنترل شده مصرف کرد.

قندها چند نوعند:

  • قندهای دیر هضم، مثل شکر (ساکارز)
  • قند های ساده و طبیعی مثل قندهای داخل میوه ها و عسل طبیعی ( فروکتوز)

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 6-honey-1.jpg است

قندهای ساده مانند ساکارز که قند مصنوعی بوده و دیر هضم هستند و به سادگی در معده هضم نمی شوند. اما قندهای طبیعی مثل قندهای موجود در میوه ها، خیلی زود در معده هضم شده و جذب بدن می شوند. بدین ترتیب تبدیل این قندها به سرعت به انرژی تبدیل می شوند.

اما عسل طبیعی سرشار از قندهای طبیعی، مثل گلوکز و فروکتوز بوده و مصرفش برای افراد دیابتی کاملا مفید است. چون زنبور این عسل ها را فقط از شهد گل ها و گیاهان دارویی و طبیعی جمع می کند که برای سلامتی مفیدند. ولی با این وجود نباید در مصرف عسل زیاده روی کرد.

زنبور چقدر عسل تولید می کند؟

زنبورعسل به طور متوسط در طول عمر خود حدود نصف قاشق چایخوری عسل تولید می کند، این مایع چسبناک که توسط زنبورعسل تولید می شود، در رنگ های مختلف از زرد کهربایی تا قهوه ایی روشن وجود دارد. عسل براساس منطقه جمع آوری شهد و نوع شهد دارای ترکیب غذایی متفاوتی هست که حاوی مقدار کمی گرده با انواع مختلفی به شرح زیر است:

  • ویتامین ها
  • آنتی اکسیدان ها
  • آمینو اسید ها
  • آنزیم ها
  • مواد معدنی

کالری عسل در پیمانه های متفاوت

یک قاشق غذاخوری عسل 64 کالری دارد.

یک قاشق چایخوری عسل شامل 13 کالری می شود.

بسیاری از افراد می پرسند روزانه چقدر عسل بخوریم؟ میزان کالری مصرفی هر فرد اعم از کودکان، بزرگسالان (زنان یا مردان) بستگی به میزان فعالیت روزانه و سنآن ها دارد. با افزایش سن نیاز به میزان کالری کمتر می شود. ولی در زنان باردار و شیرده، میزان قابل توجهی کالری در روز نیاز هست.

بیشتر بدانیم!

به علت کالری بالای عسل و باکتری های خاص عسل که ممکن است موجب بوتولیسم نوزاد شود. نباید به نوزادان زیر 1 سال عسل داد. در واقع کودکان تا یک سالگی مجاز نیستند عسل بخورند چون ممکن است دچار یبوست، ضعف عمومی و … بشوند.

ارزش تغذیه ایی عسل

  • هضم آسان
  • بهبود زخم
  • کاهش آلرژی
  • افزایش ایمنی بدن
  • خواص ضد میکروبی
  • سرکوب کننده سرفه
  • خواص ضد باکتری و ضد قارچ
  • کمک به بهبود سیستم گوارشی و سلامت روده
  • مفید در تسکیل سرفه و گلو درد مفید
  • استفاده از عسل به عنوان ژل

همان طور که گفتیم عسل زودتر از شکر هضم می شود. چون زنبور آنزیم هایی رو به عسل اضافه کرده و تا حدودی عسل توسط آنزیم ها تجزیه شده در واقع هضم اون کمی آسون تر هست در حالی که با توجه به ترکیب شکر باید قبل از تجزیه مصرف شود. عسل تنها ماده شیرین در طبیعت هست که به همان شکل که تولید می شود به همان شکل هم مصرف می شود.

سم سفید یا همان شکر یا قند هست که ما روزانه چند گرمی از اون ها رو مصرف می کنیم، این ماده برای اینکه به مصارف انسانی برسه، باید چند بار فراوری بشه به همین علت فاقد ویتامین ها و مواد مغذی هست. انواع شکر ها، شکر سفید، شکر قهوه ایی و شکر خام هست که شکر خام بیشترین مصرف رو دارد.

خوردن بیش از حد قند یا شکر میتونه خطر ابتلا به بیماری های قلب و دیابت نوع دوم رو افزایش بده. شکر یه ماده رایجی هست که در بیشتر غذاهای فراوری شده استفاده میشه و این مساله منجر به افزایش وزن و چاقی نیز می شه.

مضرات شکر یا قند:

افزایش سریع قند خون

افزایش وزن و چاقی

پوسیدگی دندان

افزایش روند پیری پوست

و همچنین باعث ابتلا به انواع بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و … می شود.

شکر سبب پایین اومدن هوش می شود.

باعث ضعف سیستم ایمنی بدن

باعث ضعیف شدن بینایی

آسیب به کلیه ها

برتری عسل بر شکر

یکی از حسن های عسل این هست که تا زمانی که در معرض رطوبت قرار نگیره فاسد نمیشه. عسل اگه بصورت خام باشه یک ماده طبیعی هست که حرارت ندیده، فیلتر نشده پس به مراتب خیلی بهتر از شکر و قند مصنوعی هست.

اما شکر خام قابل مصرف نیست چون برای اینکه قابل مصرف بشه چندین بار فراوری میشه که این خواص و ارزش کم تغذیه ای شکر رو نشون میده. برعکس، محصولی که فراوری نشده تمام ویتامین ها و … را دارد و برای سلامتی به شدت مفید است.

مطلب پیشنهادی: عسل خام چیست؟

این دو ماده شیرین کننده از لحاظ مزه، بافت و ارزش تغذیه ایی با هم متفاوت هستند. عسل آسان تر از شکر هضم می شود چون قندهای موجود در عسل قبل از مصرف با آنزیم های دهان زنبور تجزیه شده اند. چند مرحله فراوری نیاز است تا شکری به دست آید که ما استفاده می کنیم به علت فراوری های زیاد فاقد مواد مغذی است

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن OIP-19.jpg است

یک فنجان حرف حساب!

با این اوصاف قطعا شما دوست دارید عسل طبیعی تهیه کنید و کم و بیش از مضرات شکر و قند دور بشید. مجموعه عسل عصاره، عسل های طبیعی که میزان قندهای دیر هضم یا ساکارز اون ها زیر دو درصد هست رو همراه با برگه تضمین کیفیت ارائه میده.

در واقع عسلی که ساکارز اون زیر دو درصد باشه یک عسل درجه یک و بی نظیری هست که قابل استفاده برای افراد دیابتی هم هست و خیلی کم پیدا میشه.

بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارند پاستوریزه و فیلتر شده هستند. و حرارت زیاد دیده اند حرارت زیاد باعث از بین رفتن مخمرهای مغذی میشه. باید عسل طبیعی رو از زنبوردار یا فروشگاه های معتبر، که عسل های آزمایش شده دارند، بخرید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 6085080ba2af74.jpg است

مجموعه عسل عصاره تمامی عسل های خود رو آزمایش کرده و طبیعی بودن عسل رو تضمین میده. این عسل ها با ساکارز زیر دو درصد هست. ما به مشتری این اطمینان رو میدیم که عسل، فیلتر نشده و کاملا طبیعی هست. شما می تونید از قسمت فروشگاه، عسل های مجموعه عصاره رو مشاهده و عسل دلخواه تون رو انتخاب و سفارش بدید.

لحظه هاتون پربرکت باشه دوستای خوبم. اگه سوالی، پیشنهادی دارید می تونید در زیر همین پست، کامنت بذارید.

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *