علت شیرینی زیاد عسل | آیا عسل تلخ وجود دارد؟

علت شیرینی عسل

شیرینی زیاد عسل طبیعی به نوع قندهای عسل مربوط می شود که برای بدن ضرری ندارد؛ شاید تعجب کنید که مگر عسل طبیعی هم قند دارد؟! بله همانطور که میوه ها قند دارند، عسل طبیعی هم دارای قند است؛ منتها قند تصفیه  شده ای که بیشتر مردم با چای می خورند با قندهایی که در میوه ها و عسل طبیعی وجود دارد، متفاوت هستند. در ادامه مطالب راز شیرینی عسل و تلخ بودن آن را به زبان ساده ولی علمی بیان می کنم.

 

طعم شیرین عسل از چیست؟

همچنانکه میوه ها و خرما قند طبیعی دارند، عسل طبیعی نیز انواع مختلفی قند طبیعی دارد. دو نوع قند یعنی قند فروکتوز و گلوکز در عسل طبیعی از انواع قندهای طبیعی دیگر بیشتر است. راز شیرینی عسل به قند فروکتوز عسل بر می گردد؛ هر چه میزان فروکتوز عسل بیشتر باشد شیرینی عسل هم زیادتر خواهد شد.

مقدار قند در عسل (در هر 100 گرم)
قندها   وزن ها 
کل قندها 82 گرم
   
ساکارز 0.89 گرم
گلوکز 35.74 گرم
فروکتوز 40.93 گرم
مالتوز 1.44 گرم
گالاکتوز 3.10 گرم

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید؛ در هر 100 گرم عسل طبیعی 82 گرم آن را انواع قندها تشکیل می دهند. و بقیه محتویات عسل، آب ( رطوبت داخل عسل )، ویتامین ها، پروتئین ها و آنزیم ها است؛ پس جای تعجب نیست که عسل شیرین باشد، چون قندها نوعی کربوهیدرات هستند که طعم آن ها شیرین است.

مقدار فروکتوز و گلوکز موجود در عسل بستگی به نوع گل ها دارد. برخی از شهد گل ها دارای فروکتوز و برخی دیگر گل ها گلوکز بیشتری دارد. پس ممکن است زنبور عسل از گلهایی که فروکتوز بیشتری دارد عسل جمع کرده و به همین خاطر یک نوع عسل شیرینی زیادی نسبت به عسل دیگری داشته باشد.

 

آیا شیرینی عسل ضرر دارد؟

تا اینجا دانستیم که راز شیرینی زیاد عسل به نوع قندهای آن بستگی دارد. و یاد گرفتیم که عسل طبیعی هم دارای انواع قندها است. مصرف شکر یا قند مصنوعی که در کنار چای از آن استفاده می کنیم و در بیشتر مواد غذایی و نوشیدنی ها مثل نوشابه وجود دارد حتی خوردن مقدار کم آن می تواند به بدن ما ضرر داشته باشد. 

اما قندهای طبیعی که در میوه ها و عسل طبیعی وجود دارد؛ اگه به اندازه ی معمولی از آن استفاده شود، نه تنها ضرر شیرینی عسل وجود ندارد بلکه انرژی لازم برای فعالیت را از آن ها می گیریم و بسیاری از ویتامین ها و پروتئین و آنزیم های آن برای سلامتی ما کمک می کند.

اگر برای تو سوال شد که درباره قند عسل و میزان مصرف روزانه آن بیشتر بدانی مطلب پیشنهادی پایین را حتما مطالعه کن.

مطلب پیشنهادی: قند عسل چیست؟ مقدار مصرف آن 

 

آیا عسل طبیعی شیرین تر از شکر مصنوعی است؟

قند یا شکر مصنوعی با اسم ساکارز شناخته می شود، ساکارز نوعی قند است که به اندازه ی خاصی طعم شیرین دارد. اگر بخواهیم عسل را با شکر مقایسه کنیم؛ باید قندهای مختلف عسل طبیعی را با ساکارز مقایسه کنیم.

با توجه به جدول مقایسه ای در کتاب “دنیای شیمی: ملزومات” ، که در آن فهرستی از قندها از نظر میزان شیرینی آنها نسبت به ساکارز درجه بندی شده است، یکی از قندهای اصلی موجود در عسل (فروکتوز) در واقع شیرین تر از ساکارز است. 

اگر عسل طبیعی، دارای فروکتوز بیشتری باشد؛ از شکر یا همان ساکارز، شیرینی بیشتری خواهد داشت.

 

آیا عسل تلخ هم داریم؟

بیشتر عسل های تولید شده در ایران طعم شیرینی دارند ولی بعضی از عسل ها بسته به نوع پوشش گیاهی منطقه ممکن است طعم نسبتا تلخی داشته باشد؛ و اینطور نیست که تمام عسل های دنیا همگی شیرین باشند.

عسل تک گل بادام تلخ که از قراردادن زنبورها در کنار باغ های بادام تولید می شود. ته مزه ی نسبتا تلخی بعد از خوردن آن احساس می شود، دیدن عسل با طعم تلخ در بین مردم اتفاق بسیار عجیبی است؛ چون بیشتر افراد تصورشان بر این است که عسل تلخ وجود ندارد.

البته نکته ی مهم این است که، عسل اگر شرایط نگهداری مناسبی نداشته باشد ممکن است تخمیر و ترش شود و گاهی باعث می شود طعم تلخی پیدا کند که این مورد با موضوع بحث ما کاملا متفاوت است. 

 

مطلب پیشنهادی: علت بوی بد عسل ترش شده

 

عسل چگونه شیرین می شود؟

زنبور های عسل وقتی شهد گل ها را جمع آوری می کنند، آن را در سلول های شش ضلعی که با موم درست کرده اند پر می کنند، این عسل که از شهد گلها جمع آوری شده طعم شیرینتری پیدا می کند زیرا شهد گلها دارای انواع قند طبیعی است و چون قندهای آن ( گلوکز، فروکنوز، مالتوز و … ) کاملا طبیعی است، برای بدن انسان ها هم مفید است و انرژی لازم برای فعالیت روزانه رو تامین می کند.

بر خلاف شکر مصنوعی که به جز کالری خالی، فایده ای ندارد؛ عسل سرشار از پروتئین و ویتامین و آنزیم هایی است که بدن را در مقابل بسیاری از بیماری ها محافظت می کند و طعم بی نظیری دارد که برای صبحانه و درست کردن شربت عسلی بسیار عالی است. 😉 

 

یک پیشنهاد عالی برای خرید عسل طبیعی

از قسمت فروشگاه که در نوار پایین قرار دارد، می توانید توضیحات و قیمت عسل های طبیعی عصاره را مشاهده کنید و در کمتر از یک دقیقه به راحتی ثبت سفارش کنید تا در سریع ترین زمان درب منزلتان عسل طبیعی را تحویل بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا عسل شیرین تر از شکر است؟

عسل دارای انواع قندهای طبیعی است که این نوع قندها نسبت به قند مصنوعی یعنی ساکارز شیرینی بیشتری دارد. البته تمامی عسل ها شیرینی زیادی ندارند بلکه بعضی از عسل ها ملایم تر هستند.

آیا می توان عسل طبیعی با طعم ملایم خرید کرد؟

بله در فروشگاه عسل عصاره چندین نوع عسل طبیعی وجود دارد که برخی از آن ها طعم ملایم تری دارند. با ثبت سفارش آنلاین می توانید درب منزل عسل طبیعی را تحویل بگیرید.

عسل عصاره
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • علی دارابی 3 بهمن 1400 / 8:07 ب.ظ

    من همیشه فکر میکردم عسل ها فقط شیرین هستن
    ولی برام جالب بود که فهمیدم عسل تلخ هم وجود داره

    • عسل عصاره 12 بهمن 1400 / 6:37 ق.ظ

      ممنون از نظری که دادین
      بیشتر عسل های تولید شده شیرین هستن به همین خاطر کسی گمان نمی کنه عسل تلخ هم وجود داشته باشه
      در حالی که شهد برخی گلها باعث میشه توسط زنبورها عسل تلخ تولید بشه.
      البته تخمیر و فاسد شدن هم باعث میشه طعم تلخ و ترشی پیدا کنه که قضیه این کاملا متفاوته

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *