گرده گل چیست؟

گرده گل

گرده گل نام محصولی از فراورده های زنبور عسل است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می شود. این دانه های رنگارنگ، سرشار از مواد معدنی و خواص فراوان برای بدن انسان هستند که شاید سال ها نیاز باشد تا بتوانیم به تمامی خواص آن پی ببریم.

اگر تا به حال گرده گل میل نکرده اید، بهتر است در مورد این دانه های ارزشمند اطلاعاتی هرچند کوتاه داشته باشید، اگر هم استفاده کرده اید، که بد نیست اطلاعات خود را در این مورد بیشتر کنید. مطمئنا اگر از گرده گل برای مصارف عمومی استفاده می کنید، مطالعه در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

گرده در کجا قرار دارد؟

گرده به معنای پودر نرم است و به شکل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گل ها قرار می گیرند و از عوامل بارور شدن گیاهان به شمار می روند. گرده گل همان اسپرم گیاهی است که فواید زیادی دارد. این دانه های کوچک توسط زنبور عسل جمع آوری می شود و غذای زنبورهای جوان است و یکی از کامل ترین خوراکی های طبیعت به حساب می آید.

نقش زنبورعسل در تولید گرده

زنبورهای عسل به عنوان گرده افشان نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا گرده را از پرچین یک گل به انگ (قسمت ماده) گلهای یکسان یا متفاوت منتقل می کنند. گاهی اوقات گرده فقط ممکن است به انگ (قسمت ماده) گل های یک گیاه منتقل شود، اما اغلب گرده باید به گیاه دیگری برسد.

گیاهان دانه های دایره مانند تولید می کنند که این دانه ها بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما برخی می توانند خوشه های بزرگ و قابل مشاهده را تشکیل دهند.

برای اینکه لقاح صورت گیرد و بذرها در برخی از گیاهان ایجاد شوند، گرده باید از گل یک گیاه به گونه دیگر از همان گونه- به عنوان مثال، از یک درخت بلوط به یک درخت بلوط دیگر- با روشی به نام عرضی منتقل شود.

گرده افشانی حشرات این کار را برای برخی از گیاهان گلدار انجام می دهند، در حالی که سایر گیاهان، مانند گیاه باقلا، برای انتقال دانه های گرده خود به باد متکی هستند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن ddb3dd4291f32055c11edaf3fa350d83.jpg است

محتوای گرده

گرده، به شکل نان زنبور عسل، منبع اصلی پروتئین زنبور عسل است و همچنین چربی، لیپیدها، مواد معدنی و ویتامین ها را تأمین می کند. پروتئینی که گرده فراهم می کند برای تولید مثل و رشد زنبورهای جوان حیاتی است. گرده گل متغیرترین منبع غذایی است که زنبورهای عسل از آن استفاده می کنند و که معمولاً از موارد زیر تشکیل شده است:

آب (7 تا 16 درصد)؛ پروتئین خام (6 تا 30 درصد)؛ عصاره اتر (1 تا 14 درصد)؛ کربوهیدراتها، شامل کاهش قندها (19 تا 41 درصد)، قندهای بدون کاهنده (0 تا 9 درصد) و نشاسته (0 تا 11 درصد). لیپیدها (5)؛ خاکستر (1 – -6)؛ و ناشناخته (22 تا 36 درصد). گرده از منابع مختلف گل دارای مقادیر متفاوتی از هر جزء است: همه گرده ها برای زنبورها به یک اندازه مغذی نیستند.

طریقه مصرف و نحوه نگهداری گرده گل

گرده گل منبع پروتئین

گرده گل منبع پروتئینی است که برای رشد کندو ضروری، اما میزان پروتئین خام موجود بین گرده های مختلف بسیار متغیر است و بین 6 تا 30 درصد وزن گرده خشک را شامل می شود. پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که 10 مورد از آنها برای زنبورهای عسل ضروری شناخته شده است.

عبارتند از: ترئونین، والین، متیونین، ایزولوسین، لوسین، فنیل آلانین، هیستیدین، ​​لیزین، آرژنین و تریپتوفان. مقدار و نوع اسیدهای آمینه موجود در گرده بر اساس منبع گل که گرده از آن جمع آوری شده است متفاوت است.

مطلب پیشنهادی: خواص گرده گل برای سلامتی

جایگزین گوشت

جالب است بدانید که میزان پروتئین صد گرم گرده گل تقریباً با میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت قرمز برابر بوده و می تواند از این نظر با فراورده های گوشتی رقابت کند. درحقیقت برای کسانی که قادر به مصرف گوشت قرمز نیستند، گرده گل می تواند بهترین جایگزین جهت تأمین پروتئین بدنشان باشد.

نکته ای که درباره آمینو اسیدهای موجود در گرده گل نباید فراموش کرد، این است که برخلاف گوشت قرمز یا سفید، در گرده گل اغلب آمینواسیدها به صورت آزاد شده هستند.

در نتیجه جذب آن ها برای سلول های بدن ساده تر بوده و خیلی سریع تر جذب می شوند. این موضوع به این برمی گردد که گرده گل باید تأمین کننده انرژی لازم برای زنبورهای تازه متولد شده باشد.

زنبورهایی که توانایی کمی در هضم مواد غذایی دارند و نیاز است که به ساده ترین شکل مواد غذایی لازم را دریافت کنند. با توجه به خواصی که گرده گل دارد می توان در تولید انواع داروهای گیاهی استفاده کرد.

لازم به ذکر است مقدار مواد معدنی در ترکیبات گرده گل به منشا گیاهی و ناحیه جغرافیایی و اینکه زنبور عسل روی چه گیاهی نشسته بستگی دارد و با توجه به این موضوع  درصد و حتی نوع ترکیبات می تواند متفاوت باشد.

نحوه خرید

امیدواریم با این مطلب تونسته باشیم اطلاعات شما رو در مورد گرده بیشتر کنیم. برای تهیه و اطلاع از قیمت محصول و سایر محصولات زنبور عسل به فروشگاه‌ معتبر اینترنتی عسل عصاره مراجعه و این محصول را به صورت تازه و با کیفیت تهیه کنید.

منبع:

edis.ifas.ufl.edu.com

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *