تاثیر گرده گل برای سلامتی

گرده گل

گرده گل که از آن به عنوان گرده زنبور عسل نیز یاد می شود یک ماده مفید برای سلامتی است که مردم از آن برای محافظت از کبد، ایمنی بدن و موارد دیگر استفاده می کنند. گرده زنبور عسل مخلوطی از گرده گل، شهد، آنزیم ها، عسل، موم و بزاق زنبور عسل است.

زنبورهای عسل کارگر گرده گیاهان را جمع آوری کرده و با بزاق خود مخلوط می کنند (که فواید بی شماری دارد و حتی می توان گفت بیشترین خاصیت درمانی عسل مربوط به بزاق زنبور عسل می باشد) و به کندو می برند تا به عنوان غذای کندو مورد استفاده قرار گیرد.

روش جمع آوری گرده گل

از آنجا که گرده گل فوق العاده ریز و سبک می باشد، جمع آوری آن کاری دشوار و زمان بر است. ولی زنبور عسل به دلیل نیازش به این ماده کار انسان ها را در جمع آوری و نگهداری گرده گل آسان کرده است.

برای جمع آوری گرده گل از کندوهای زنبورعسل معمولا از تله گرده گیری استفاده می شود. طرز کار این تله به این ترتیب است که آن را روی ورودی کندو نصب کرده به گونه ای که زنبورها هیچگونه راه ورود و خروج به غیر از عبور از تله نداشته باشند.

در روی این تله شبکه ای وجود دارد که حاوی سوراخ های مدوری است که زنبورهای کارگر به سختی از آن عبور می کنند. لذا دانه های گرده روی پاهای زنبورهای کارگر در هنگام عبور از این شبکه از پاهایشان جدا شده و در داخل مخزن زیر تله جمع آوری می شوند.

در اینجا 5 فایده گرده زنبور عسل برای سلامتی را برای شما شرح خواهیم داد

1. مشخصات تغذیه ای چشمگیر با بیش از 250 ماده فعال

گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌ های ضروری برای سلامت بدن و همچنین حاوی بیش از 250 ماده فعال بیولوژیکی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها استاز مواد مغذی، اسیدهای آمینه، لیپیدها به عنوان یک دارو تشخیص داده شده است. بسیاری از مطالعات اثرات گرده زنبور عسل بر روی سلامتی بدن را مورد بررسی قرار داده و نتایج امیدوارکننده ای یافته اند.

دانه های گرده زنبور عسل تقریباً شامل :

کربوهیدرات: 40

پروتئین: 35

آب: 4 تا 10 درصد

چربی: 5

سایر مواد: 5 تا 15 درصد

دسته دوم شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها است.

با این حال، محتوای غذایی گرده بستگی به منبع گیاه و فصل جمع آوری شده دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که گرده زنبور عسل جمع آوری شده از گیاهان کاج تقریباً 7 درصد پروتئین دارد، در حالی که گرده جمع آوری شده از خرما نزدیک به 35 درصد پروتئین دارد علاوه بر این، گرده زنبور عسل برداشت شده در فصل بهار دارای ترکیب اسید آمینه قابل توجهی از گرده جمع آوری شده در تابستان است.

مطلب پیشنهادی: گرده گل چیست؟

2. محتوای آنتی اکسیدانی بالای گرده گل از رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن محافظت می کند

گرده زنبور عسل دارای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها، از جمله فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، کوئرستین، کامفرول و گلوتاتیون آنتی اکسیدان هاست که بدن شما را در برابر مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

آسیب رادیکالهای آزاد با بیماریهای مزمن مانند سرطان و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. برخی از مطالعات انسانی نشان داده است که آنتی اکسیدان های گرده زنبور می تواند التهاب مزمن را کاهش داده، باکتری های مضر را از بین ببرد، با عفونت ها مبارزه کرده و با رشد و گسترش تومورها مبارزه کند.

با این حال، محتوای آنتی اکسیدانی گرده زنبور عسل به منبع گیاهی آن بستگی دارد مگر اینکه منبع گیاهی به طور خاص در برچسب ذکر شده باشد، تعیین اینکه گرده زنبور عسل شما از کجا آمده است دشوار است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 44a6cc9ddb16f27908b3eaed0ce78a50.jpg است

3. عوامل خطر بیماری های قلبی مانند چربی خون بالا و کلسترول را پایین می آورد

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. هم چربی خون بالا و هم کلسترول خون بالا با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. گرده زنبور عسل ممکن است این عوامل خطر را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعات روی حیوانات نشان داده است که عصاره گرده زنبور می تواند سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول LDL “بد” را کاهش دهد.

در افراد مبتلا به نزدیک بینی ناشی از گرفتگی عروق، مکمل های گرده زنبور عسل سطح کلسترول خون را کاهش می دهد، که باعث افزایش میدان دید آنها می شود.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در گرده زنبور عسل ممکن است از لیپیدها در برابر اکسید شدن محافظت کند. هنگامی که لیپیدها اکسید می شوند، می توانند به هم چسبیده، رگ های خونی را محدود کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

مطلب مرتبط: طریقه مصرف و نحوه نگهداری گرده گل

4. گرده گل عملکرد کبد را تقویت کرده و کبد شما را در برابر مواد سمی محافظت می کند

کبد شما یک اندام حیاتی است که سموم را از خون شما تجزیه کرده و آنها را دفع می کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که گرده زنبور عسل توانایی سم زدایی آن را افزایش می دهد. در حیوانات مسن تر، گرده زنبور عسل دفاع آنتی اکسیدانی کبد را افزایش داده و مواد زاید بیشتری مانند مالون دی آلدئید و اوره را از خون خارج کند.

مطالعات دیگر روی حیوانات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های گرده زنبور عسل از کبد در برابر صدمات ناشی از چندین ماده سمی، از جمله مصرف بیش از حد دارو محافظت می کند. گرده زنبور عسل نیز باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

5. تاثیر دانه های گرده گل بر مشکلات پوستی

پوست انسان یکی از قسمت های حساس بدن است که رسیدگی به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. گرده گل یک ماده طبیعی است که تاثیرات چشمگیری در درمان مشکلات پوستی دارد. مصرف خوراکی گرده گل می تواند به داشتن پوستی شاداب کمک کند.

از گرده گل پماد هایی تولید می کنند که دارویی مناسب برای مشکلات پوستی است. گرده گل با دارا بودن ویتامین و اسید آمنه در بهبود مشکلات پوستی و شادابی و طراوت پوست ماده ای بسیار موثر است.

مضرات گرده گل

افرادی که سابقه حساسیت به گیاهان یا حساسیت های فصلی دارند، باید با مصرف مقدار بسیار کمی از این ماده شروع کنند و بهتراست با پزشک مشورت کنند.

از مصرف گرده گکلی که تخمیر شده حتما پرهیز کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر در مورد مصرف محصولات طبیعی از مجموعه های معتبر و قابل اطمینان خرید کنید. رضایت مشتریان می تونه مطمئن ترین روش تبلیغ باشه. با مراجعه به سایت عسل عصاره می تونید این نظرات رو مشاهده کنید.

منبع: www.rxlist.com

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *