حرارت دادن عسل را سمی می کند یا نه؟

حرارت دادن عسل را سمی می کند؟ شاید برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد که آیا عسل را می شود حرارت داد؟ ممکن است با حرارت دیدن ترکیبات عسل تغییر کند؟ حرارت چه تاثیری بر کیفیت عسل دارد؟ اگر عسل داغ شود چه می شود؟ پس به شما پیشنهاد می کنم در ادامه ی مطلب با ما همراه شوید تا به جواب تمام این سوالات برسیم.

یک روش اشتباه در استفاده از عسل

معمولا بیشتر ما عسل را با شیر و چای گرم مصرف می کنیم و گاهی ممکن است در پخت و پز هم استفاده شود، این طریقه مصرف و حرارت دادن عسل و عوارض احتمالی آن به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه های همه تبدیل شده که آیا این کار سلامتی ما را تهدید می کند؟

برای اینکه شما را کمی از این دغدغه ها دور کنیم باید گفت استفاده از عسل به همراه شیر یا چای داغ اشتباه است ولی می توان با روش بهتری این کار را انجام داد حالا وقت آن رسیده که کمی مفصل تر به سوالات شما پاسخ بدهیم.

 یکی از ویژگی هایی که عسل رو بسیار با ارزش کرده اجزای مفید آن هست. در واقع عسل از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، پروبیوتیک ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و آنزیم ها تشکیل شده و به خاطر خواص آنتی بیوتیکی به عنوان محصول دارویی عالی شناخته شده است.

 

آیا عسل در هنگام گرم شدن سمی می شود؟

این شاید بزرگترین نگرانی برای کسی است که معمولا از عسل استفاده می کند. مطالعات ثابت کرده است که گرم کردن عسل بیش از 35 درجه ترکیب شیمیایی آن را تغییر خواهد داد.

اما خوشبختانه دمای غیر مستقیم و کمتر از این مقدار، باعث سمی شدن عسل نمی شود یا به زبان ساده تر، مصرف آن به سلامتی شما آسیب نمی رساند. اما اگر حرارت زیاد و مستقیم باشد عسل در هنگام گرم شدن سمی می شود و می تواند تاثیر منفی بر آنزیم ها، مواد معدنی، ویتامین ها و دیگر اجزای آن داشته باشد.

بحث حرارت دادن عسل طبیعی زمانی پیش میاید که بخواهیم عسل رس بسته یا به اصطلاح، شکرک زده را به حالت اولیه و مایع برگردانیم؛ اگر این کار به صورت اصولی انجام شود هیچ مشکلی برای عسل پیش نخواهد آمد، ولی اگر به صورت غیر صحیح انجام شود می تواند باعث کاهش کیفیت عسل و از بین رفتن بسیاری از خواص آن شود.

پس می توانیم با حرارت دادن عسل به شکل اصولی یعنی حرارت غیر مستقیم در ظرف مناسب و با تنظیم مدت زمان و شدت حرارت، یک عسل با کیفیت داشته باشیم. با یک روش ساده و خانگی می توانیم عسل شکرک زده را به عسل مایع تبدیل کنیم.

مطلب پیشنهادی: یک روش آسان و خانگی تبدیل عسل شکرک زده به عسل مایع

زنبور عسل می تواند تا حدود 35 درجه سانتی گراد گرما را تحمل کند و معمولا دمای کندو در حالت عادی 29 درجه است پس دما تا این مقدار، در کیفیت عسل تغییری ایجاد نمی کند. با این حال عاقلانه نیست عسل را در درجه حرارت بیش از حد قرار بدهیم چون حرارت زیاد، خواص عسل و مواد مغذی آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به این ترتیب بر مزایای تغذیه ای آن اثر می گذارد.

میزان تاثیر حرارت، بستگی به مدت زمان حرارت دادن عسل و شدت آن دارد. وقتی عسل شکرک می زند، برای این که به حالت مایع و شفاف دربیاید، باید حرارت بببیند. اما باید مراقب باشیم در معرض حرارت بیش از حد قرار نگیرد. به این ترتیب می توان از آسیب حرارت بر خواص عسل جلوگیری کرد.

مطلب پیشنهادی:

عسل طبیعی شکرک می زند یا نه؟

 

 

 اطمینان حاصل کنید که مقدار گرمای اعمال شده خیلی زیاد (بیش از 35 درجه) نشود

گرما چگونه برخواص عسل تاثیر می گذارد؟

زمانی که عسل بیش از حد گرم می شود، قابلیت های ضد میکروبی، ضد باکتری و آنزیم هایی مانند اینورتاز و دیاستاز آن از بین می روند (این آنزیم ها در هضم و تجزیه قند کمک می کنند).گلوکز اکسیداز موجود در عسل نیز از طریق گرمای زیاد از دست می رود.

این آنزیم با تولید پراکسید هیدروژن به عنوان ضدعفونی کننده عمل می کند و به بدن در مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک می کند حرارت باعث از دست دادن خواص آنتی اکسیدانی عسل می شود (عسل غنی از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد کمک می کند.

 رادیکال های آزاد عامل بیماری های مزمن، سرطان و عفونت هستند. سلول ها نیز توسط رادیکال های آزاد آسیب می بینند). یکی از آنتی اکسیدان های یافت شده در عسل پلی فنول است که یک عامل ضد سرطان است. این مواد همچنین به جلوگیری از التهاب کمک می کند. دمای زیاد این ماده را نابود می کند.

چگونه با خیال راحت عسل را گرم کنیم؟

تنها راه رها شدن از این نگرانی ها این است که باید دقت کنیم شدت حرارت بیش از حد نبوده و در حد استاندارد باشد چون قبلا هم اشاره کردیم که گرمای بیش از حد بر روی عسل تاثیر منفی دارد. یادتان نرود هر چه حرارت بیشتر شود، به همان میزان و شدت از ارزش غذایی عسل می کاهد پس باید مدت زمان حرارت را کنترل کنیم.

همچنین نباید از حرارت مستقیم استفاده کنیم و از گرم کردن سریع نیز پرهیز کنیم. گرم شدن تا ۳۷ درجه سانتی گراد باعث از دست رفتن نزدیک به ۲۰۰ جزء از خواص عسل می شود که بخشی از آن ها ضد باکتری هستند.گرم شدن تا ۴۰ درجه سانتی گراد باعث از بین رفتن اینورتاز می شود که یک آنزیم مهم است.
حرارت تا 50 درجه سانتی گراد به مدت بیش از 48 ساعت، عسل را به کارامل تبدیل می کند (با ارزش ترین قندهای عسل شبیه شکر می شوند). گرم کردن عسل بالاتر از 60 درجه به مدت بیش از 2 ساعت باعث تخریب سریع خواهد شد.

گرم کردن عسل بالاتر از 70 درجه برای هر دوره زمانی باعث تخریب و کاراملی شدن سریع ( سوختن و قهوه ای شدن عسل، که شما حتما سوختن قند و کاراملی شدن آن را دیده اید) خواهد شد. حرارت ۱۰ درجه برای حفظ تمام خواص عسل، دمایی ایده آل است

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن R-5-808x1024.jpg است

 

 عسل خام و طبیعی را از کجا تهیه کنیم؟

خب می توانیم از یک مجموعه ای که دارای کادری مجرب در این زمینه هستند کمک بگیریم و به این طریق یک انتخاب عالی داشته باشیم.

مجموعه عسل عصاره تمامی عسل های آزمایش شده خود را همراه با برگه تضمین کیفیت ارائه می دهد. شما می توانید با مراجعه به قسمت فروشگاه سایت از محصولات این مجموعه دیدن کرده و عسل دلخواهتان را سفارش داده و هر سوالی داشته باشید در زیر همین پست برای ما کامنت کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

عسل عصاره
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *