عسل طبیعی چه عسلیه؟

عسل طبیعی چه نوع عسلی است؟ اصلا چیزی به اسم عسل طبیعی وجود دارد؟ این ها سوالاتی است که مشتری ها و اغلب مردم از ما می پرسند و شاید به جرات می توان گفت بیش از ۹۰% آن ها شناخت دقیقی از عسل ندارند. در جواب باید گفت که تشخیص عسل طبیعی برای فرد عادی که هیچ گونه آشنایی و تخصصی در این امر ندارد کار بسیار دشواری می باشد. یک عسل طبیعی، باکیفیت و خالص دارای عطر، طعم و رنگ مخصوص گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده و عسل را تولید کرده است.

راز عسل طبیعی!

عسل جزء ناشناخته هاست چون دارای انواع مواد معدنی و ویتامین ها و مواد منحصر به فرد پیچیده ایست که تفکیک و شناخت آن برای افرادی که اطلاعات و تجربیات دقیقی در این زمینه ندارند دشوار می کند.

حتی بیشتر زنبورداران نیز در شناخت و تفکیک گونه های عسل و یا یک عسل خالص از تقلبی عاجز هستند. نوع عسل بسته به گونه گیاهان گوناگونی می باشد که زنبور از آن تغذیه می کند، پس هیچ وقت نمی توان گفت تمامی عسل ها یک نوع و یک رنگ هستند و دارای یک نوع عطر و طعم می باشند.

بیشتر بخوانید: ویژگی ظاهری یک عسل با کیفیت چیست؟

تفاوت عسل اصل از تقلبی

انواع عسل به تنوع گل و گیاه موجود در طبیعت بستگی دارد. برخی از عسل ها دارای رنگ تیره و برخی هم دارای رنگ روشن هستند عطر و بوی آن ها هم متفاوت است. این مساله ربطی به کیفیت بد و تقلبی بودن عسل ندارد و فقط مربوط به نوع گیاه مبدا می باشد.

پس تا اینجا معلوم شد که همه عسل های طبیعی شبیه هم نیستند. و عطر و رنگشان با هم فرق دارد و این تفاوت دلیل بر بی کیفیتی عسل نیست. بیشتر افراد تعداد و گونه زیاد عسل ها را در یک جا ندیده اند و دسترسی به چنین مراکز عرضه عسل را نداشته اند.

 آن ها فکر می کنند که دلیل فرق این همه عسل با هم از نظر رنگ، طعم و بو به تلاش برای فروش بیشتر یا تقلبی بودن عسل مربوط است. پس نتیجه می گیرند طعمی که با آن آشنا نیستند، حتما دست ساز و یا تقلبی بوده و یا دارای کیفیت پایین می باشد.

 عسل طبیعی و خالص عطر و طعم خاصی دارد. وقتی آن را می چشید زود حل شده و جذب می شود. و با داشتن مقادیر زیادی قند های طبیعی، پس از خوردن گلو را کمی می سوزاند. این نشان دهنده ی طبیعی و خالص بودن عسل است. ولی عسل تقلبی فاقد عطر و طعم بوده و هنگام گذاشتن در دهان دیر حل می شود. و اصلا گلو را هم نمی سوزاند، مثل شکلات است و بیشتر طعم شکر می دهد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 0274e5606ef47d598991aaca208e054b.jpg است

نکته

توجه داشته باشید که عسل های شکری هم گلو را می سوزانند. تفکیک واکنش این دو نیز برای افراد، دشوار است. بعضی از عسل ها نیز به علت داشتن طبع گرم و عصاره تند گیاهان دارویی چنین واکنشی دارند. تفکیک بین این دو واکنش برای افراد آماتور و غیر حرفه ای بسیار سخت است. و آنها را به اشتباه می اندازد و تشخیص را دشوار می کند. 

در ضمن نوع رس بستن این دو نوع عسل نیز با هم متفاوت است. دانه های رس بسته عسل خالص، ریز و دانه های عسل شکری یا غیر طبیعی درشت می باشد.

اگر عسل تقلبی بوده و یا حرارت زیاد دیده باشد، به دلیل نبود آنزیم ها و از بین رفتن آن، هیچ گاه رس نمی بندد. این امر نشانه تقلبی بودن و بی کیفیتی عسل است!

بعضی از افراد سودجو به این عسل ها اسانس و طعم دهنده اضافه می کنند که باعث گمراهی خریدار می شود و کار تشخیص را کمی مشکل می کند. روش های ارائه شده، بهترین و راحت ترین روش شناخت و تفکیک عسل طبیعی می باشد. ولی هیچ گاه به اندازه آزمایشگاه دقیق نیست.

یک روش برای شناخت عسل طبیعی

البته کسانی که به صورت مداوم از عسل های خالص استفاده می کنند مزاج و ذائقه آنها به این نوع عسل عادت کرده و در صورتی که عسل با کیفیت پایین و شکری استفاده کنند ذائقه آنها زود آن عسل بی کیفیت را تشخیص می دهد.

برخلاف دیگر مواد غذایی، تقلب در تولید عسل کار راحتی می باشد. متاسفانه به دلیل عدم نظارت، تقلب در این ماده غذایی و دارویی با ارزش و مفید بسیار زیاد است. امیدواریم هر چه زودتر اقدامات لازمه برای جلوگیری از تقلب و عرضه غیر بهداشتی و غیر اصولی آن صورت گیرد.

روش دیگر که مهمترین و کاملترین و تنها روش شناخت عسل طبیعی در جهان بشمار می رود آنالیز عسل در آزمایشگاه است. ما به تمامی مشتریان خود نیز توصیه می کنیم که از هر جایی که عسل می خرید از فروشنده برگه آنالیز آن عسل را بخواهید چون تنها مرجع کامل و درست تشخیص عسل، آزمایشگاه می باشد.

مهمترین فاکتور آنالیز هم، مقدار ساکارز و رطوبت آن می باشد هر چه مقدار این دو پائین تر باشد عسل خالص تر است.

همچنین برای شناخت عسل طبیعی نسبت فروکتوز به گلوکز نیز اهمیت زیادی دارد و یکی از مهمترین شاخص های کیفی به شمار می رود. در عسل های طبیعی مقدار فروکتوز به گلوکز کمی بیشتر است.

یک مطلب مفید: بهترین عسل طبیعی ایران در کجا تولید می شود؟

 پیشنهاد

بهترین پیشنهاد ما تهیه عسل از مراکز معتبر و افراد متخصص این فرآورده هاست که، همراه عسل آنالیز آن را نیز ارائه نمایند. شما می توانید برای تشخیص یک عرضه کننده معتبر عسل، مقدار ۱۰۰ گرم از عسلی را که از این فروشگاه خریداری کرده اید به آزمایشگاه های تجزیه مواد غذایی برده و آنالیز نمایید.

فقط با این روش می توانید به صداقت فروشنده پی ببرید. پس از دریافت جواب در صورت مثبت بودن و رضایت بخش بودن کیفیت عسل آن فروشگاه، با خیال راحت می توانید همیشه از آن مکان خرید نمائید. توصیه ما را حتما جدی بگیرید و مطمئن باشید که تنها راه و روش شناخت عسل همین روشهای توصیه شده می باشد. 

از کجا عسل با کیفیت بخریم؟

مجموعه عسل عصاره کار شما را راحت کرده است. ما تلاش کرده ایم عسل های طبیعی را که از دامنه های سبلان تهیه کرده ایم با بهترین کیفیت و در بسته بندی های شکیل و بهداشتی به شما عرضه کنیم.

تنها کاری که باید بکنید این است که عسل دلخواه خودتان را از قسمت فروشگاه سایت ما انتخاب کرده و سفارش دهید تا در سریع ترین زمان در درب منزل شما تحویل دهیم!

buy-now-honey

به یاد داشته باشید که از تهیه عسل از کنار جاده ها، دست فروشان و افراد نامعتبر که فاقد شرایط تولید، تفکیک و عرضه این ماده پر ارزش هستند جدا خوداری کنید. فریب تبلیغات را نخورید. همیشه به محتویات و نوع عسلی که می خرید توجه داشته باشید. قدر سلامتی خود را بدانید امیدواریم با تغذیه مداوم از فرآورده های زنبور عسل، این داروسازان کوچک سلامتی و طول عمر حاصل گردد.

شما هم می تونید نظرات خودتون را در مورد مطالب بالا با ما در میان بذارید. شما چطوری از عسلی که خرید کردید مطمئن میشید؟

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *