گرده گل خالص | زمان و طریقه مصرف | نحوه نگهداری

گرده گل خالص از جمله مطالبی است که لازم است درباره اش اطلاعاتی داشته باشیم. این هدیه ی طبیعت خواص گوناگونی دارد و با دارا بودن پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن، نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند. اگر به این موضوع و طریقه مصرف گرده گل علاقمندید، بیایید همراه هم سری به دنیای گرده گل ها بزنیم و ببینیم چه خبر است!؟

دانه های پر خاصیت رنگارنگ!

 گرده ها دانه های رنگارنگی هستند که خواص بسیار ارزشمندی برای سلامتی انسان دارد. این گرده ها سرشار از پروتئین ها و ویتامین های ضروری اند به همین علت گرده گل به عنوان یه غذای عالی یا خوراکی کامل به حساب می آید. مخصوصا چون برای کودکان و رشد آن ها خیلی موثرند، پیشنهاد حتما در رژیم غذایی روزانه قرار دهید درباره بهترین زمان مصرف گرده گل هم توضیح خواهم داد.

تولید گرده گل زنبور عسل چگونه انجام می شود؟

این دانه های ریز و مغذی در انتهای پرچم گل ها قرار دارند و از عوامل تکثیر گیاهان می باشند. زنبور عسل بوسیله بزاق خود که دارای آنزیم های بسیار مفیدی است پرچم ها رو مرطوب کرده و شروع به جمع کردن گرده ها روی پاهای عقب خود می کند. و اصولا تبدیل به دانه های بلوری زرد رنک کرده و به کندو می برد.

این گرده گل خالص خوراکی کاملا طبیعی می باشد که تمام ویتامین های مورد نیاز انسان را دارد. زنبور به مدت یک ماه حدود هشت ساعت در روز تلاش می کند تا بتواند به اندازه ی یک قاشق چای خوری گرده گل خالص جمع آوری کند.

مطلب پیشنهادی: گرده گل چیست؟

محتویات گرده گل خالص شامل چه چیزهایی است

این ماده حاوی بیش از 250 ماده بیولوژیکی می باشد و سرشار از پروتئین (35 درصد)، کربوهیدرات ها (40 درصد)، چربی های مفید (5 درصد)، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است. با این حال ترکیب دقیق مواد مغذی گرده گل بستگی به این دارد که از چه نوع گیاهی و در چه فصلی تولید شده باشد. گرده گل های تولید شده در مناطق کوهستان که تنوع گل های دارویی بیشتری وجود دارد از لحاظ خواص درمانی و کیفیت درجه بالاتری دارند.

گرده گل را چگونه مصرف کنیم

قبل از اینکه بخواهید بهترین زمان مصرف گرده گل را بدانید و این ماده مغذی رو به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ اول باید اون رو تست کنید. طریقه مصرف گرده گل برای بار اول به این صورت است که چند دانه از گرده گل رو تو دهان خود قرار بدید بعد آهسته بجویید و سپس قورت داده، 2 دقیقه صبر کنید. اگر علایم حساسیت مثل آبریزش بینی یا عطسه نداشتید به تدریج میزان مصرف رو افزایش بدید. روزانه نصف قاشق چای خوری (1/2 قاشق چای خوری) گرده گل رو مصرف کنید. و به تدریج افزایش داده و تا پایان چهار هفته 1_3 قاشق غذاخوری ادامه بدید.

یک روش ساده ی مصرف گرده گل

روش مصرف گرده گل را در آب ولرم یا شیر ولرم بریزید و هم بزنید تا حل شود بعد نوش جان کنید. اگه طعم و بوی خاصی گرده گل خالص که دارد که برایتان خوش آیند نیست. می توانید با عسل ترکیب کنید تا هم خوشمزه شده و هم پرخاصیت تر باشد..

یک نکته مهم این که گرده گل را می شود در کنار غذا مخصوصا همراه میوه مصرف کرد. الیاف میوه، باعث تمیز شدن روده ی بزرگ و سلامت روده کوچک می شود. سلیقه ها در مصرف گرده متفاوت است. در واقع گرده زنبور عسل را می شود با تعدادی از مواد ترکیب کرده و استفاده کرد.

برای یک صبحانه ی مقوی، گرده گل را می توان با عسل یا ماست و یا به همراه سالاد و گاهی با میوه هم می شود مصرف کرد؛ اما اضافه کردن گرده به یک نوشیدنی هم فکر خوبی است، شما می توانید به دلخواه خودتان، گرده گل را در وعده های غذایی قرار داده و به روش های مختلف از مصرف آن لذت ببرید طرز مصرف گرده گل متنوع است.

اما کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند. مثل ورزشکارها، می توانند با عسل و گرده گل یک نوشابه انرژی زای کاملا طبیعی درست کرده و نوش جان کنند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن گرده-گل-با-میوه.jpg است

برخی افراد ترجیح می دهند گرده زنبورعسل رو جویده و قورت بدهند. البته بهترین راه برای مصرف گرده همین مورد هست که سیستم گوارش شما این فرصت را پیدا می کند تا پوسته بیرونی گرده را تجزیه کرده و مواد مغذی با ارزش آن را در اختیار سلول ها قرار بدهد.

این روش به رشد بدن کمک می کند و هر چند باعث می شود، طعم جدیدی از گرده را تجربه کنید البته این روش به مزاج همه خوش نمی آید. به همین خاطر ترکیب کردن آن با عسل راحتترین روش هست. چون طعم شیرین عسل، طعم گس گرده گل را از بین می برد.

زمان مصرف گرده ی گل

ممکن است در مورد زمان مصرف این ماده، سوال بپرسید، که باید گفت: گرده گل یک دارو نیست، پس نگرانی ها در مورد تداخل مصرف آن با مکمل ها و داروهای شیمیایی کاملا بی مورد است.

بنابرین گرده گل را در هر زمان از شب و روز می توان مصرف کرد بنابراین بهترین زمان مصرف گرده گل این است که در طول روز استفاده شود. اما باید مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

6 روش جذاب مصرف گرده گل خالص

  • بهتر است گرده گل را صبح ها به صورت ناشتا با عسل طبیعی ترکیب کرده و میل کنید.
  • دانه های گرده را می توانید با ماست ترکیب کرده یا به همراه سس مثل سس خردل و سالاد مصرف کنید.
  • برای تزئین انواع دسرها و شکلات ها هم می شود استفاده کرد.
  • گرده گل برای تهیه انواع نوشیدنی ها کاربرد دارد،هم برای تزئین و هم مغذی کردن آن.
  • می توان نان سبوس دار را با فندق های شکلاتی ترکیب کرده و با دانه های گرده گل تزئین کرد.
  • یا می شود میوه ها را برش زد و با ارده ترکیب کرد، سپس با دانه های گرده به هم آمیخت. با این روش خودتان را به یک میان وعده عالی سرشار از پروتئین و فیبر مهمان کرده اید! 

مصرف گرده گل با شیر

پولن یا گرده گل همانند فرآورده های دیگر زنبورعسل خواص زیادی دارد که . گرده گل طعم گس و تلخی و بوی خاصی دارد که خوردن آن به صورت خالی ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد شما می توانید گرده گل را با شیرولرم ترکیب کرده و میل کنید.

مطلب پیشنهادی: تاثیر گرده گل برای سلامتی

اگر به گرده گل حساسیت دارید حتما بخوانید

بعضی از افراد به محصولات زنبور عسل حساسیت دارند و این موضوع باعث می شود علائم آلرژی مانند تنگی نفس، سرگیجه، تورم و خارش شدید بدن داشته باشند. این علائم با خوردن مقدار کمی گرده گل ممکن است بروز کند. پس باید قبل از مصرف طبق روش گفته شده گرده گل را امتحان کنید.

اگر حساسیت داشتید از مصرف اون خودداری و برای مصرف اون حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در صورتی که کسی حساسیت شدید دارد، یا در دوران بارداری، شیردهی، در حال مصرف داروهای رقیق کننده هست. حتما برای مصرف گرده گل با پزشک خود مشورت کند.

با اینکه مصرف گرده گل برای مشکلات تنفسی مفید است. اما کسانی که آسم یا تنگی نفس دارند و همچنین زنان باردار و شیرده باید از مصرف خودسرانه گرده گل پرهیز کنند.

گرده گل را قبل از مصرف خیس کنیم

باور رایجی وجود دارد که گرده زنبور عسل باید به مدت 12- 10 ساعت خیس کرد تا جذب آن راحت تر شود!؟ اما از آنجایی که دستگاه گوارش براحتی پوسته خارجی گرده را جدا کرده و مواد ارزشمند آن را آزاد می کند، پس خیساندن گرده زنبور عسل قبل از مصرف ضروری نیست و یک سلیقه شخصی محسوب می شود.

چگونه از گرده گل زنبور عسل نگهداری کنیم

نحوه نگهداری گرده گل خیلی مهم است؛ نور خورشید و گرما می توانند ارزش غذایی گرده زنبورعسل را پایین بیاورند، پس بهترین روش نگهداری گرده این است که گرده ها را در یک ظرف دربسته ریخته سپس در یخچال قرار بدهیم. دقت کنیم که درِ ظرف حاوی گرده محکم بسته شده باشد تا رطوبت وارد آن نشود و به این طریق می شود به مدت یکسال یا بیشتر گرده ها را سالم نگه داشت. نحوه نگهداری گرده گل ساده است اما باید حتما رعایت کنیم.

فایده های این دانه های خوش رنگ گرده گل

  • رفع خستگی
  • بهبود آلرژی
  • دارای خاصیت ضد پیری
  • تامین انرژی ورزشکاران
  • کمک به غده پروستات
  • لطافت پوست
  • درمان اوتیسم
  • درمان پوکی استخوان
  • تنظیم کلسترول خون
  • تامین انرژی بدن به عنوان یک انرژی زای قوی
  • افزایش طول عمر
  • جلوگیری از سفید شدن و ریزش مو
  • درمان سردرد شدید
  • حاوی آنتی اکسیدان برای جلوگیری از انواع سرطان، دیابت و انواع بیماری ها
  • تقویت کننده بدن و سیستم ایمنی اش

گرده گل عصاره سبلان به خاطر تنوع گل ها و گیاهان دارویی این منطقه، دارای رنگدانه های زیبا و متنوع هست و جزء مرغوبترین گرده های گل محسوب می شود.

یک پیشنهاد ویژه!

قبل از خرید گرده گل همیشه از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید که کپک نزده و در معرض آفت کش قرار نگیرد. برای اطمینان از این موضوع باید گرده زنبور عسل را از یک زنبوردار مطمئن یا یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.

مجموعه ی عسل عصاره یک مجموعه ارائه دهنده محصولات خالص و طبیعی، از جمله گرده گل و عسل خام و شهد های طبیعی هست. که تمامی محصولات خود رو آزمایش کرده و همراه با برگه تضمین کیفیت به دست مشتری می رسونه.

امیدوارم مطالب مفید بوده باشه هر سوالی یا پیشنهادی دارید می تونید در زیر همین پست برای ما کامنت بنویسید.

همیشه تنتون سالم و دلتون شاد باشه.

عسل عصاره
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • دکتر فری 3 شهریور 1400 / 4:15 ق.ظ

    ممنون از وقتی که گذاشتین. بسیار مفید بود 👌⚘

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *