ویتامین های عسل + بررسی مقدار آن ها

Natural-Honey-Vitamins

ویتامین های عسل اهمیت چشمگیر آن ها برای سلامتی، باعث شده که بیشتر افراد سعی کنند از راه مصرف غذاهای سالم و مغذی ویتامین های مورد نیاز بدنشان را تامین کنند. از زمان های قدیم، عسل به عنوان یک ماده درمانی شناخته شده که حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و… می باشد. ما در این مطلب سعی کردیم از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در عسل صحبت کنیم. اگر به این موضوع علاقه مندید با ما همراه باشید.

همه ما دوست داریم ویتامین های مورد نیاز بدنمان را از مواد غذایی طبیعی بدست بیاریم. با انتخاب درست براحتی می شود به انواع مواد غذایی طبیعی مثل عسل طبیعی و ویتامین های موجود درعسل دسترسی پیدا کرد.

عسل طبیعی نتیجه یک سفر طولانی است که زنبور از کندو تا گل ها و گیاهان دارویی طی می کند. در واقع زنبورعسل، شهد و عصاره گل ها را که سرشار از مواد معدنی و ویتامین هست جمع کرده با بزاق دهانش ترکیب می کند، که بزاق دهان زنبور عسل حاوی آنزیم های مفید هست.

پس ویتامین های موجود در عسل را می شود به شهد گل ها و گرده ها نسبت داد. از آنجایی که عسل طبیعی و فراوری نشده، غنی از ویتامین ها هست ولی همیشه باید در نظر بگیریم که نوع ویتامین های عسل با توجه به فراوانی گل ها و گیاهان دارویی مختلف که زنبور از شهد اون ها تغذیه می کند، ممکنه متفاوت باشد.

عسل چقدر ویتامین دارد؟

عسل یک منبع خوب و عالی از ویتامین هاست که برای حفظ سلامتی بشدت مفید است. ویتامین از یک کلمه لاتین «ویتا» به معنای زندگی گرفته شده است. زندگی با عسل و ویتامین های موجود در اون سرشار از حس خوب هست که اگه به درستی این ماده مغذی و طبیعی رو تهیه کنیم در این صورت هست که می تونیم از مصرف عسل و فوائد اون لذت ببریم.

اصولا ما مواد مورد نیاز خود را از طریق غذا یا گاهی از مکمل های غذایی دریافت می کنیم. عسل یک ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هست که می تواند به عنوان یک مکمل عالی برای وعده های غذایی روزانه مصرف شود.

انواع ویتامین های موجود در عسل:

8 نوع ویتامین در عسل طبیعی هست که یک به یک بررسی می کنیم:

ویتامین k، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین C

در طبیعت چند نوع ویتامین وجود دارد؟

ویتامین های محلول در چربی:

این ویتامین ها می تونند در بافت های چربی بدن ما ذخیره شده و موقع نیاز بدن آزاد و در اختیار سلول ها قرار بگیرند و نیاز نیست هر روز مصرف بشوند ویتامین های A, D, E, K ویتامین های محلول در چربی هستند.

فقط ویتامین k در بین ویتامین های موجود در عسل محلول در چربی است و بقیه محلول در آب هستند.

ویتامین های محلول در آب:

 این ویتامین ها رو نمیشه ذخیره کرد و باید روزانه مصرف بشوند، به این طریق سلول های بدن می تونن به این ویتامین ها دسترسی پیدا کنند. ویتامین C و ویتامین های گروه B از این دست ویتامین ها هستند.

نیاز بدنی روزانه ما به ویتامین ها 70 تا 100 میلی گرم هست که مصرف و تامین به موقع اون باعث استقامت بدن در برابر امراض میشه.

فقط ویتامین k در بین ویتامین های موجود در عسل محلول در چربی است و بقیه محلول در آب هستند.

میزان مصرف مجاز ویتامین ها برای سنین مختلف

بر حسب رده سنی و میزان فعالیت افراد در طول روز میزان مصرف روزانه ویتامین ها، متفاوته.

ویتامین K

این ویتامین رو بیشتر به عنوان بند آورنده خون می شناسند. حرارت بر روی این ویتامین تاثیر کمی داره اما در مقابل نور ممکنه تغییر پیدا بکنه برای همین میگن عسل نباید جلوی نور مستقیم خورشید نگهداری بشه. چون بر ویتامین K تاثیر داره و ممکنه نور، این ویتامین رو از بین ببره.

در هر 100 گرم عسل، 0/025 میلی گرم ویتامین  K وجود داره که:

برای 1 _ 4 ساله 15 میلی گرم

برای 4 _ 15 ساله 20 _50 میلی گرم

برای سنین 15 به بالا 60 _ 70 میلی گرم ویتامین  K مورد نیاز هست

ویتامین B1

این ویتامین بطور طبیعی در گیاهان و بدن حیوانات مثل زنبورعسل تولید میشه و محلول در آب و الکل هست و همچنین در برابر حرارت مقاومه.

در هر 100 گرم عسل، 0/02 _ 0/9 میلی گرم از این نوع ویتامین وجود دارد که برای سنین مختلف، متفاوته.

برای 1 _ 4 ساله، 0/6 میلی گرم

برای 4 _ 15 ساله 0/8 _ 1/4 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا  1 _ 1/3 میلی گرم ویتامین B1 نیاز هست.

ویتامین B2

این ویتامین نامحلول در چربی بوده و در آب نیز به ندرت حل میشه. مثل ویتامین های K و B1 به حرارت مقاوم هست اما به نور بسیار حساسه، پس باید در نگهداری عسل طبیعی که حاوی این ویتامین ها هست، دقت کرد.

در هر 100 گرم عسل 0/01 _ 0/9 میلی گرم از ویتامین B2 وجود دارد که:

برای  1 _ 4 ساله 0/7 میلی گرم

برای 4_15 ساله 0/9 _ 1/6 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 1/2 _ 1/5 میلی گرم ویتامین B2 نیاز هست.

ویتامین B3

در هر 100 گرم عسل 0/1 _ 2/7 میلی گرم ویتامین B3 وجود دارد که:

برای  1 _ 4 ساله 7 میلی گرم

برای 4 _ 15 ساله 10- 18 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 13 _ 17 میلی گرم ویتامین B3 نیاز هست.

 ویتامین B5

در هر 100 گرم عسل 0/02 _ 1/9 میلی گرم ویتامین B5 وجود دارد که:

برای 1 _ 4 ساله 4 میلی گرم

برای 4 _ 15 ساله 4 _ 6 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 6 میلی گرم ویتامین B5 نیاز هست.

 ویتامین B6

در هر 100 گرم عسل 0/01 _ 0/32 میلی گرم ویتامین B6 وجود دارد که:

برای 1 _ 4 ساله، 0/4 میلی گرم

برای 4 _ 15 ساله 0/5 _ 1/4 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 1/2 _ 1/6 میلی گرم ویتامین B6 نیاز هست.

 ویتامین B9

در هر 100 گرم عسل 0/01 _ 0/7 میلی گرم ویتامین B9 وجود دارد که:

برای  1 _ 4 ساله 0/2 میلی گرم

برای 4_ 15 ساله 0/3 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 0/4  میلی گرم ویتامین B9 نیاز هست.

ویتامین C

ویتامین سی یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در طبیعته، که در مرکبات هم وجود داره. در درمان سرماخوردگی اولین گزینه که به ذهن خیلی از ماها میرسه خوردن عسل طبیعی با لیموی تازه هست. چون به حالت آنتی بیوتیک با خواص ویژه، سلول های بدن رو در برابر ویروس ها مقاوم کرده و باعث پاک شدن ویروس از سلول های بدن میشه.

در واقع بدن ما قادر به تولید این ویتامین ها نیست که زنبور با تولید ویتامین C اون رو از طریق بزاقش به شهد اضافه کرده و عسل طبیعی تولید و در اختیار ما قرار میده.

در هر 100 گرم عسل 0/1 _ 2/5 میلی گرم ویتامین C وجود دارد که:

برای  1 _ 4 ساله 60  میلی گرم

برای 4 الی 15 ساله 70 _ 100 میلی گرم

برای سنین 15 سال به بالا 100 میلی گرم ویتامین C نیاز هست.

وقتی در مورد ویتامین های عسل صحبت می کنیم منظور یک عسل طبیعی هست نه عسل هایی که چندین بار پردازش شده اند و از حالت خام بودن خارج شده اند و قطعا درحین پردازش و فراوری بسیاری از ویتامین های خود رو از دست داده اند.

به همین دلیل ممکن است بعضی از عسل های موجود در قفسه های فروشگاه ها که در کارخانه ها تولید می شوند عسل تقلبی و تغذیه ایی باشند که برای سلامتی انسان ممکن است مضر باشند.

  مجموعه عسل عصاره چندین نوع عسل دارند که هر کدام با خواص و ویژگی های متفاوتی هستند و از همه مهمتر این مجموعه تمامی عسل های خود رو آزمایش کرده و همراه با برگه تضمین کیفیت ارائه میده. می تونید از قسمت فروشگاه این محصولات طبیعی رو انتخاب کنید.

فوائد ویتامین های عسل در بدن  

  • بهبود زخم ها
  • درمان آنفولانزا
  • رفع خستگی در بدن
  • تنظیم کلسترول خون
  • پیشگیری از چروک پوست
  • کمک به ترمیم بافت های بدن
  • فعالیت ضد باکتریایی در بدن
  • کنترل وزن و جلوگیری از چاقی
  • پیشگیری و درمان سرماخوردگی
  • سدی در برابر بیماری های چشمی
  • مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی
  • جلوگیری از خون دماغ شدن، ترمیم موها

آیا بدن ما به ویتامین نیاز دارد؟ چرا؟

برای تامین انرژی کافی، بدن ما نیاز به ویتامین داره. بعضی از مواد غذایی که مصرف می کنیم به طور کامل نیاز بدن به ویتامین ها و املاح معدنی رو پوشش نمیده و انرژی لازم برای سلول های بدن رو تامین نمی کنه

مقدار ویتامین های عسل تقریبا بستگی به میزان گرده گل موجود در اون بستگی داره. در واقع منبع گل و شهد گل هایی که زنبور از اون ها تغذیه میکنه بر میزان و نوع ویتامین های عسل تاثیر زیادی داره.

اگر به هر دلیلی نتونیم ویتامین های مورد نیاز بدن رو تامین کنیم با مواردی مانند:

خرابی لثه ها، کم شدن استقامت مویرگ ها، کاهش توانایی و استقامت بدن، خستگی، بی حالی، اختلال در رشد و استخوانی شدن غضروف ها و … مواجه می شویم.

با وجود این مواد ارزشمند در عسل حتما شما هم مشتاق خرید عسل طبیعی هستید، چون عسل طبیعی یکی از مواد غذایی هست که انواع ویتامین ها و مواد مفید رو در خودش داره. می تونید برای خرید عسل های طبیعی و مرغوب به قسمت فروشگاه مجموعه عسل عصاره مراجعه و از بین تنوع عسل های طبیعی ، عسل دلخواهتون رو انتخاب کنید.

سلامتی شما دوستان عزیز، آرزوی قلبی ماست.

منابع:

https:// eufic.org

https://healthywithhoney.com

https://roustaee.com

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *