عسل طبیعی خام چیست؟

عسل طبیعی خام چیه؟ همه ما معنی خام رو می دونیم و بارها شنیدیم. ولی کلمه ی خام معمولا در برابر پخته، و  در کنار غذاهایی مثل گوشت و سبزیجات به کار می ره و این سوال پیش میاد که مگه عسل پخته داریم که عسل خام هم داشته باشیم. خنده داره اگه بپرسم تا حالا عسل خوردین یا نه. آیا می دونید نحوه ی تشخیص عسل خام چه جوریه؟ و تا بحال به خام و ارگانیک بودن یا پاستوریزه بودن عسل توجه کردین؟ اگه جوابتون منفیه با ما همراه باشین تا به جواب این سوال ها برسین!

عسل خام چیست؟

عسل خام مستقیم از کندو بدون هیچ گونه فرآوری و حرارت دادن برداشت می شود. این نوع عسل ابری یا مات به نظر می رسد و خوردن آن بی خطر است. معمولاً زنبوردار فقط آن را فیلتر می کند تا تکه های کوچک از جمله گرده، موم و قسمت هایی از زنبورهای مرده را از آن جدا کند. آنها عسل را پاستوریزه نمی کنند.

 عسل خام را می توان به دو روش تعریف کرد:

عسل خام واقعی که بدون حرارت دیدن بسته بندی و مصرف می شود. عسل خام تجاری که کمی فیلتر شده است و خلوص آن کمتر از عسلی است که به عنوان خام برچسب گذاری شده است. تولید کنندگان، بیشتر عسل هایی را که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید، فرآوری می کنند.

گرم کردن عسل ممکن است به بهبود رنگ و بافت کمک کند و هرگونه تبلور ناخواسته را از بین ببرد اما بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری های مفید نیز در این فرآیند از بین می روند.

عسل معمولی یا پاستوریزه، شفاف و صاف است.

 فرآیند پاستوریزاسیون ظاهر عسل را بهبود می بخشد، ماندگاری آن را افزایش می دهد و سلول های مخمری را که می توانند بر طعم عسل تأثیر بگذارند از بین می برد. با این حال، برخی از مردم بر این باورند که پاستوریزاسیون تعداد آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در عسل را نیز کاهش می دهد.

عسل خام

 تفاوت بین عسل خام و معمولی

عسل مایعی شیرین، شربت مانند و طلایی رنگ است که توسط زنبورهای عسل ساخته می شود.

 عسلی را که زنبورها در کندو ذخیره می کنند تا از آن به عنوان غذا استفاده کنند، همان عسل خام است که بدون فرآوری از کندو می آید و به دلیل داشتن بقایای لانه زنبوری خیلی کوچک، نمی توان آن را فیلتر کرد. در حالی که تفاوت بین عسل خام و معمولی در این است که قبل از قرار گرفتن در ظرف، تحت فرآوری قرار می گیرد. 

عسل خام می تواند تنوع بیشتری در رنگ و بافت نسبت به عسل معمولی داشته باشد. رنگ عسل خام ممکن است بسته به گل هایی که زنبورها گرده افشانی می کنند تغییر کند. درگذشته، مردم بیشتر از عسل خام استفاده می کردند، اما امروزه بیشتراز عسل های موجود در قفسه های سوپرمارکت ها که تحت فرآوری قرار گرفته اند.

شما  عکس عسل خام را در زیر این پاراگراف می ببینید، همانطور که مشاهده می کنید عسل خام رنگ های مختلفی دارد و چون حرارت ندیده است ظاهری مات و ابری مانند دارد و این شکل ظاهری می تواند شما را در تشخیص عسل خام کمک کند.

raw-honey

البته شاید شما در جستجوهای اینترنتی تصاویر دیگری به عنوان عسل خام ببینید که با رنگ کرمی و حالت ژله مانند دیده می شود. اینجا یک نکته ی ظریفی وجود دارد، در واقع آن تصاویر مربوط به عسل شکرک زده و رس بسته است که اگر بخواهیم به حالت معمولی و به شکل طبیعی عسل برگردد باید حرارت ببیند، ولی چون به همین شکل به عنوان عسل خام جا افتاده، تبلیغ و عرضه می شود!

در مورد مقایسه عسل پاستوریزه و خام، مطالعات کمی وجود دارد. با این حال، طبق اطلاعات برخی منابع عسل پاستوریزه، اندکی از فواید عسل خام برای سلامتی را شامل می شود. از آنجا که پاستوریزاسیون عسل را در معرض دمای بالا قرار می دهد، ممکن است خاصیت طبیعی عسل را از بین ببرد.

معمولاً از طریق پاستوریزاسیون، که شامل گرم شدن شدید است، بسیاری از این عسل های فرآوری شده ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند. بدلیل همین حرارت دیدن شدید عسل معمولی، عسل خام می تواند مزایای سلامتی بیشتری نسبت به عسل گرمادیده داشته باشد.

این بدان معنی است که عسل خام نسبت به عسل معمولی، از نظر ترمیم زخم ها و مبارزه با عفونت ها، مفیدتر است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عسل خام فواید بسیاری دارد. معمولاً این فواید از مواد طبیعی ناشی می شود که ممکن است عسل معمولی فاقد آنها باشد.

 

بیشتر بخوانید:  ویژگی ظاهری یک عسل با کیفیت چیست؟

فواید عسل خام

در طول تاریخ به دلیل فواید عسل طبیعی خام در تهیه دارو در مراکز بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است. حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان درمان زخم استفاده شده است. البته بسیاری از این فواید سلامتی مخصوص عسل خام یا غیر پاستوریزه است. بااین حال بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه است.

پاستوریزاسیون که شامل گرمای زیاد است می تواند مخمرهای ناخواسته را از بین ببرد، رنگ و بافت را بهبود ببخشد، هرگونه تبلور را از بین ببرد و ماندگاری را افزایش دهد اما بسیاری از مواد مغذی مفید نیز در این روند از بین می روند. مطالعات نشان می دهد که عسل خام حاوی انواع مختلفی از مواد مفید است. عسل خام حاوی اجزای خاصی است که می تواند برای سلامتی مفید باشد.

 پاستوریزاسیون و سایر فرایندها ممکن است برخی از این عناصر را حذف یا کاهش دهد که شامل موارد زیر است:

تفاوت عسل خام و معمولی

  1. گرده زنبورعسل، که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.
  2. بره موم زنبور عسل، ماده ای چسب مانند است که به حفظ کندو کمک می کند و خواص زیادی برای بدن دارد.
  3. ویتامین ها و مواد معدنی خاص
  4. آنزیم ها
  5. آمینو اسید
  6. آنتی اکسیدان ها

عسل خام منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها

عسل طبیعی خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی بنام فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. برخی از انواع عسل ها به اندازه میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما در برابر آسیب سلول به دلیل رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است به پیشرفت بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل به نام پلی فنول ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشد. 

حرارت دادن زیاد آنتی اکسیدان ها را از بین می برد

برخی معتقدند که پاستوریزاسیون برخی از آنتی اکسیدان های سالم موجود در عسل را از بین می برد. هیچ مطالعه رسمی در مورد چگونگی تاثیر پاستوریزاسیون بر آنتی اکسیدان هایی که در عسل وجود دارد انجام نشده است، اما برخی از این مطالعات نشان می دهد که فرآیندهای گرمایش، باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در مواد غذایی می شوند.

عسل طبیعی خام حاوی فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنچه آنتی اکسیدان ها را کاهش می دهد اکسیداتیو استرس در بدن (وجود عدم تعادل بین فعالیت رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان) است.

تحقیقات استرس اکسیداتیو را با بسیاری از بیماری های مزمن سلامتی، از جمله سرطان ها مرتبط دانسته اند. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است اثرات ضد سرطانی بر علیه انواع مختلف تومورها داشته باشند. انواع آنتی اکسیدان موجود در عسل خام بسته به نوع گل هایی که زنبورها گرده افشانی می کنند متفاوت است.

خواص ضد باکتری و ضد قارچی عسل خام

تحقیقات نشان داده است که عسل طبیعی خام می تواند باکتری ها و قارچ های ناخواسته را از بین ببرد زیرا به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن، که یک نوع ضد عفونی کننده است، می باشد. تأثیر آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است، اما عسل به وضوح چیزی فراتر از یک داروی شناخته شده برای این نوع عفونت ها است.

عسل خام

مضرات عسل خام

مضرات عسل خام هرچند در برابر فواید آن خیلی ناچیز است ولی لازم است که از ضررهای احتمالی آن هم آگاه باشیم. عسل خام حاوی باکتری ها و مواد مغذی مفید است. اما می تواند حاوی باکتری های مضر نیز باشد که باعث بوتولیسم می شود، که یک بیماری نادر اما جدی مخصوصا برای کودکان می باشد. بنابراین شما در دادن عسل خام به کودکان زیر 2سال باید کاملا احتیاط کنید تا در صورت وجود باکتری بوتولیسم در عسل مشکلی متوجه کودک شما نگردد.

آیا عسل خام ارگانیک است؟

همه عسل های خام ارگانیک نیستند. ممکن است عسل ارگانیک هم تحت فرآوری و پاستوریزاسیون قرار گرفته باشد. برخی از انواع عسل های ارگانیک دارای برچسب مهر و موم آلی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) هستند. این بدان معنی است که مزرعه تولید کننده عسل از دستورالعمل های ارگانیک پیروی می کند. بنابراین، اگر کسی به دنبال عسلی است که حاوی گرده زنبور عسل و سایر مواد مفید باشد، باید از مجموعه ای مطمئن و قابل اعتماد خرید کند.

با خرید از مجموعه معتبر عسل عصاره می توانید از طعم واقعی عسل طبیعی و مشتقات عسل با اطمینان لذت ببرید.

 

اگه از این مطلب راضی بودین با دوستانتون هم به اشتراک بزارین.

شما به ما بگین تا حالا از چه عسلی استفاده می کردین عسل خام یا پاستوریزه؟

منبع :

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *