مصرف عسل در بارداری|طریقه استفاده + عوارض

عسل و بارداری

مصرف عسل در بارداری بسیار مهم است. خواص فوق العاده ی عسل طبیعی، شاید در هیچ ماده ی غذایی وجود نداشته باشد. بنابرین ممکن است سوالاتی ذهن مادران باردار را مشغول کند سوالاتی مثل: آیا خوردن عسل در دوران بارداری مفید است؟ مضرات و فواید عسل در بارداری چیست؟ عسل چه تاثیری بر جنین در دوران بارداری دارد؟ مقدار مناسب مصرف عسل در بارداری چقدر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات همراه ما باشید!

این دوران به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد باید و نبایدهای زیادی را به سبک زندگی زنان باردار تحمیل می‌کند، به زنان باردار اغلب توصیه می‌شود که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و با مصرف خوراکی‌های مغذی به رشد و سلامت جنین خود کمک کنند. در این میان، عسل به عنوان ماده ای که دارای خواص بسیاری است مورد توجه قرار گرفته است.

عسل وبارداری

پاسخ به مهم ترین دغدغه مادران

اصلی‌ترین علت نگرانی مادران هنگام مصرف عسل طبیعی خام در دوران بارداری، امکان وجود باکتری بوتولینوم در عسل است. این باکتری در بیشتر مواد غذایی که منشاء طبیعی دارند ممکن است یافت شود.

این باکتری در معده‌ی افراد بالای بزرگسال به راحتی از بین می‌رود و هیچگونه خطری برای آن به وجود نمی‌آورد. اما در کودکان زیر 1 سال که هنوز معده‌ی آن‌ها کامل نشده ممکن است تولید سم کرده و آنها را مبتلا به بوتولیسم کند.

اما مصرف عسل برای مادران باردار حتی به فرض اینکه حاوی باکتری بوتولینوم هم باشد بی‌خطر است و به راحتی در معده‌ی مادران از بین می‌رود. نکته‌ی مهم تر اینکه، این باکتری قابلیت انتقال به جفت را ندارد و نمی‌تواند از مادر به جنین منتقل شود و مادران نباید نگران این موضوع باشند. مادامی که عسل خالص ارگانیک و طبیعی مصرف می‌کنند جای هیچ گونه نگرانی نیست.

مصرف عسل در سه ماه اول بارداری

در گذشته عقایدی در میان مادران رواج پیدا کرده بود. که خوردن عسل در سه ماهه اول بارداری را مناسب نمی دانستند. اما امروزه پزشکان براساس نتایج حاصل از تحقیقات دقیق علمی، خوردن آن را برای مادران مفید می دانند. مصرف عسل در ماه های اول به علت فوایدی نظیر بهبود تهوع صبحگاهی، تقویت بدن مادر، بهبود و درمان کم خونی و… به مادران باردار توصیه می شود.

مقدار مناسب مصرف عسل در سه ماهه اول بارداری، روزانه یک تا دو قاشق مرباخوری است.

عسل و بارداری

مصرف عسل در ماه آخر بارداری

در ماه آخر بارداری جنین به مقدار قابل توجهی رشد کرده و فضای بسیار زیادی را درون شکم مادر اشغال می کند. جنین معمولا به نواحی زیر معده و دیافراگم فشار می آورد و این مساله احتمالا مشکلات گوارشی خصوصاً معده درد و سوزش سر دل مادر را تشدید می کند.

با توجه به فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش مادران می توانند با خوردن عسل در ماه آخر بارداری از شر مشکلات گوارشی خود راحت شوند، و با تقویت ذخایر بدنی، خود را برای دوران شیردهی آماده کنند.

فواید مصرف عسل در بارداری از نظر طب سنتی

در طب سنتی از فواید مصرف عسل در دوران بارداری بسیار صحبت شده است که در این جا تعدادی را ذکر خواهیم کرد:

یکی از منابع تامین کلسیم بدن، مصرف نوشیدنی شیر به همراه عسل و خرما است که به صورت روزانه و صبح ها توصیه می شود. گفته می شود که مصلح عناب، عسل بوده و درصورت مصرف عناب، بهتر است بعد از آن کمی عسل میل کنید.

در طب سنتی از عسل به عنوان یکی از بهترین منابع درمان کننده ی کم خونی یاد می شود. خوردن عسل به همراه شیره ی انگور، یبوست را هم برطرف می کند.

مطلب پیشنهادی: مزایای استفاده از عسل طبیعی

عوارض احتمالی مصرف عسل در بارداری

مصرف بیش از حد عسل در این دوران می‌تواند به دیابت بارداری منجر شود و به خاطر وجود گلوکز در فهرست مواد غذایی مضر در بارداری، برای این بیماری جای گرفته است.

این موضوع در زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند از حساسیت بیشتری برخوردار است که میزان مصرف عسل در این دوران را کنترل نمایند. احتمال ابتلا به حساسیت به عسل نادر است. اما مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به گرفتگی معده، تحریک دستگاه گوارش، اسهال و نفخ شود.

عسل و بهبود سرماخوردگی در زنان باردار

نگرانی دیگر برای زنان باردار ابتلا به سرما خوردگی است. ترکیب ویتامین ث طبیعی و عسل به زنان باردار کمک می‌کند تا از مشکلات سرماخوردگی و یا سرفه‌های شدید خلاص شوند. علاوه بر این، ناراحتی ناشی از گلودرد و گرفتگی بینی با کمک یک فنجان چای و لیمو که با عسل شیرین شده باشد می‌تواند بهبود یابد.

عسل و آرامش اعصاب در زنان باردار

عسل یکی از با ارزش ترین محصولات طبیعی است و در بسیاری از موارد به جای دارو های شیمیایی توصیه می شود. خوردن یک لیوان شیر عسل ولرم برای آرامش اعصاب یک پیشنهاد فوق العاده است. توصیه می شود عسل را در برنامه غذایی خود قرار دهید، چون گلوکز موجود در عسل برای کار سلول های عصبی ضرورت دارد. این ماده با جذب شدن سریع در خون باعث کاهش اختلالات روان شناختی و کاهش استرس مادر می شود که داشتن استرس هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد مخرب است.

مهمترین اصل برای تشخیص عسل طبیعی و یک خرید مطمئن اینکه به فروشگاه‌های معتبر و یا افرادی که از سابقه تولیدشان آگاه هستید، خرید نمایید. یکی از فروشگاه‌های فروشنده عسل طبیعی که توصیه می‌کنیم زنان باردار عسل مورد نیاز خود را برای مصرف از آن تهیه نمایند، فروشگاه عسل عصاره است.

منتظر نظرات شما در مورد مطالب گفته شده هستیم.

منبع:

www.momjunction.com

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *