کنترل دیابت با عسل

 آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند و نگران بالا رفتن قند خون نباشند شاید شما هم مثل من از این سوال تعجب نکرده باشید و در وهله اول جواب منفی بدید، پزشکان هم تاکید می کنند در صورت داشتن دیابت و البته اضافه وزن نباید غذای شیرین مصرف کنیم پس چرا ما داریم راجع به عسل که یک ماده شیرین هست توضیح میدیم درادامه قراره مطالبی رو باهم یاد بگیریم تا متوجه جواب درست این سوال بشیم.

رمز و راز در نوع قند نهفته است. قند خوب، قند بد و حتی قند سمی وجود دارد. برای درک این موضوع ما از ابتدا شروع خواهیم کرد.

عسل وکنترل قند خون

دیابت

اگر سطح گلوکز خون خیلی سریع و غالبا در حال افزایش باشد، سلولها ممکن است در نهایت دچار مشکل شده و به دستورالعمل انسولین برای “جذب انرژی خون و ذخیره” پاسخ ندهند. با گذشت زمان آنها به سطح بالاتری از انسولین برای واکنش نیاز دارند که ما این را مقاومت در برابر انسولین می نامیم.

مقاومت به انسولین منجر به فشار خون بالا ، سطح بالای چربی خون (تری گلیسیرید)، سطح پایین کلسترول خوب، افزایش وزن و سایر بیماری ها می شود. به همه این بیماری ها، همراه با مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک گفته می شود.

چه اتفاقی دربدن باعث دیابت می شود؟

دانشمندان می گویند: غذا حاوی کربوهیدرات است. رژیم های غذایی به: با کربوهیدرات، بدون کربوهیدرات و… تقسیم می شوند که آنها می توانند ساده یا پیچیده باشند. انواع ساده حاوی یک یا چند قند و انواع پیچیده آن حاوی بسیاری از قندها است. بدن ما برای هضم و جذب، آنها را به قندهای ساده تبدیل می کند.

بعد از خوردن غذا، سیستم گوارشی ما کربوهیدرات ها را تجزیه می کند، به این معنی که آنها را به قندهای ساده تبدیل می کند (مونوساکارید) بنابراین می توانند در جریان خون جذب شوند. سرعت ورود آنها به خون منجر به اصطلاحی به نام شاخص گلیسمی (GI) می شود.

وقتی غذایی را می خوریم که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است، بدون نیاز به هضم، فوری وارد خون می شود. ما می گوییم که آنها GI بالایی دارند. وقتی سیستم هضم ما زمان بیشتری برای هضم آنها می گیرد و قندها با سرعت کمتری وارد خون می شوند، می گوییم اینها کربوهیدرات هایی با GI آهسته هستند.

خیلی ساده، وقتی غذا می خوریم هورمونی به نام انسولین ترشح می شود که قندها را به انرژی و چربی تبدیل می کند. اگر مقادیر زیادی غذا با GI سریع بخوریم، پانکراس مقدار قند بیشتری برای تبدیل شدن به انرژی دارد، بنابراین آنها را به چربی تبدیل و ذخیره می کند. هنگامی که ما غذایی با GI کند می خوریم، بدن ما کربوهیدرات ها را به موقع تغییر می دهد، در این صورت انرژی بیشتر و چربی کمتری دارد.

آیا غذایی که دارای کربوهیدرات سریع است، باعث افزایش تولید گلوکز و انسولین می شود؟

بسیاری از کربوهیدرات های موجود در غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی هایی که ما مصرف می کنیم دارای GI بالایی هستند. بنابراین با خوردن این نوع از خوراکی ها بیشتر احساس گرسنگی کرده، و در نتیجه غذای بیشتری می خوریم. از طرف دیگر، کربوهیدرات های طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و غیره با سرعت بیشتری وارد جریان خون می شوند. مقیاس نرخ GI از GI پایین (55+)، GI متوسط ​​(56-69) و GI بالا (70>). اینترنت پر از لیست با GI غذا است.

عسل وکنترل قند خون

شاخص گلیسمی عسل چیست؟

عسل به طور متوسط حاوی:
· فروکتوز 38.2
· گلوکز 31.3
· ساکارز 0.7
· سایر ساکاریدها 5+
· الیگوساکاریدهای دیگر 3.6 +وغیره است.

مقدار کل قندها 79.7 گرم در هر 100 گرم عسل است.
اما، فروکتوز دارای GI 19 است، در حالی که ساکارز (که مقدار آن در عسل کم است) دارای GI 68، و گلوکز دارای GI 100 است. از آنجا که فروکتوز قند اصلی عسل ها است، می توانیم بگوییم که عسل هایی که سطح بالایی از فروکتوز دارند (این امر به گل خاصی بستگی دارد که غالب در عسل آن است) GI پایین تری دارند.

در استرالیا، محققان مطالعه ای را در مورد اندازه گیری GI و همچنین بار گلیسمی عسل انجام دادند. که مقدار غذای بلعیده شده را در نظر می گیرند. در این محاسبه GI با محتوای کربوهیدرات در یک قسمت خاص ضرب می شود، بر 100 تقسیم می شود. مقادیر کمتر از 10 کم است، 10 تا 20 متوسط ​​و بالای 20 زیاد است. اکثر عسل ها شاخص گلیسمی پایینی دارند و برخی از آنها متوسط ​​هستند.

عسل وکنترل قند خون

دیابت نوع 2

این نوع از دیابت وابسته به انسولین نیست و یک اختلال متابولیک است که با مشخصه قند خون (قند خون بالا) در زمینه مقاومت به انسولین و فقدان نسبی به انسولین. علائم کلاسیک تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و گرسنگی مداوم است. دیابت نوع 2 حدود 90٪ موارد دیابت را نشان می دهد. تصور می شود چاقی دلیل اصلی دیابت نوع 2 در افرادی است که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

در مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند عسل مصرف کنند. عسل هایی با فروکتوز بالا و در نتیجه با ضریب GI پایین، به مقدار 70-90 گرم در روز (3 تا 5 قاشق غذاخوری) برای دیابتی های نوع دو مشکلی ایجاد نمی کند حتی نتایج مطلوبی هم دارد.

دیابت نوع 1

این نوع دیابت به انسولین بستگی دارد و یک بیماری خود ایمنی است. علائم کلاسیک دیابت نوع 1 شامل: تکرر ادرار، افزایش تشنگی، خشکی دهان، افزایش گرسنگی، خستگی و کاهش وزن است. عسل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز استفاده شد و مشکلی ایجاد نکرد. در برخی مطالعات، دانشمندان متوجه شدند مصرف عسل که باعث افزایش پپتید c بیشتر از مقادیر قابل مقایسه ساکارز یا گلوکز می شود. C-Peptide نشان دهنده توده افزایش انسولین در خون است.

در صورت ابتلا به دیابت آیا خطراتی برای خوردن عسل وجود دارد؟

به خاطر داشته باشید که عسل شیرین تر از شکر است. اگر قصد دارید عسل را جایگزین شکر کنید، به مقدار آن باید توجه کنید. از آنجا که عسل می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد، تا زمانی که دیابت کنترل نشده از مصرف آن و سایر شیرین کننده ها خودداری کنید. عسل باید در حد متوسط ​​مصرف شود. قبل از استفاده از آن به عنوان شیرین کننده با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: کدام بهتر است عسل یا شکر

اگر دیابت شما به خوبی کنترل شده است و می خواهید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، عسل طبیعی خام را انتخاب کنید. این نوع عسل برای افراد دیابتی بی خطر است زیرا عسل طبیعی هیچ قند اضافی ندارد. اگر عسل فرآوری شده را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید، ممکن است حاوی شکر یا شربت نیز باشد. شیرین کننده اضافه شده می تواند تاثیری متفاوت بر قند خون شما تأثیر بگذارد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قند-خون-دارد؟-1.jpg است

عسل چه تاثیری بر قند خون دارد؟

از آنجا که عسل یک قند طبیعی و یک کربوهیدرات است، طبیعی است که به نوعی بر قند خون شما تأثیر می گذارد. با این حال، هنگامی که با قند معمولی مقایسه می شود، به نظر می رسد که عسل تأثیر کمتری دارد. در سال 2004 در مورد اثرات عسل و قند بر سطح قند خون تحقیق انجام گرفت که دراین مطالعه هم افراد مبتلا و هم افراد سالم مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که در گروه افراد دیابتی، 30 دقیقه پس از مصرف عسل باعث افزایش اولیه قند خون  می شود. با این حال، سطح قند خون شرکت کننده بعداً کاهش یافت و به مدت دو ساعت در میزان پایین تری باقی ماند. این امر محققان را به این باور رساند که عسل، برخلاف قند معمولی، ممکن است باعث افزایش انسولین شود، که در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است انجام گیرد.

آیا عسل می تواند از دیابت جلوگیری کند؟

حتی اگر عسل سطح انسولین را افزایش دهد می تواند به افراد دیابتی کمک کند قند خون خود را کنترل کنند، اما به نظر نمی رسد که هیچ تحقیق قطعی در مورد حمایت از عسل به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از دیابت انجام شده باشد. محققان توانسته اند ارتباط احتمالی بین عسل و شاخص قند خون پایین را بیابند.

در تحقیقی که بر روی 50 نفر مبتلا به دیابت نوع 1 و 30 فرد فاقد دیابت نوع 2 انجام شد، محققان دریافتند که در مقایسه با قند، عسل  تاثیر کمتری بر قند خون همه شرکت کنندگان دارد به طوری که سطح پپتید C آنها را افزایش می دهد، ماده ای که هنگام تولید انسولین در بدن در جریان خون آزاد می شود.

سطح طبیعی پپتید C به این معنی است که بدن انسولین کافی تولید می کند. برای تعیین اینکه آیا می توان از عسل برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده کرد یا خیر، مطالعات بیشتری لازم است.

امیدوارم تا اینجا از مطالعه خسته نشده باشید و تا آخر ادامه بدین تا به جواب سوال (آیا دیابتی ها میتوانند عسل بخورند) برسیم.

عسل و دیابت

در صورت ابتلا به دیابت آیا خوردن عسل فوایدی دارد؟

یکی از فواید خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش دهد و به شما در کنترل قند خون کمک کند. جایگزینی شکر با عسل با توجه به اینکه عسل یک منبع آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است می تواند مفید باشد. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند بدن را در متابولیسم قند بهبود بخشد و خواص ضد التهابی موجود در عسل به طور بالقوه می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد. التهاب می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، این زمانی است که بدن واکنش مناسبی به انسولین نشان نمی دهد.

عسل واقعا باعث کاهش قند خون می شود؟

یک قاشق غذاخوری عسل تقریباً از کربوهیدرات (گلوکز – فروکتوز) به اندازه یک سیب متوسط ​​تشکیل شده است. می توان به بیمار دیابتی اطمینان داد که با مصرف عسل نسبت به مقدار معادل قند یا نشاسته غنی از گلوکز، میزان قند خون به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

چرا؟

زیرا پس از مصرف، عسل به سرعت جذب و در كبد به گلیكوژن تبدیل می شود، بنابراین گلوكز را از گردش خون خارج كرده و سطح قند خون را پایین می آورد. (کبد فروکتوز و گلوکز را با نسبت 1: 1 به گلیکوژن تبدیل می کند. عسل دقیقاً این نسبت را دارد و این باعث می شود تا برای آزادسازی فوری گلیکوژن مناسب باشد) کاهش سطح قند خون به معنای تقاضای کمتر است.

ترشح انسولین، برای ایجاد ثبات قند خون در خون است. دلیل اینکه مصرف عسل منجر به تولید انسولین کمتر از لوزالمعده می شود، ممکن است مربوط به ترکیبات موجود در عسل باشد که تولید ماده حساس کننده انسولین کبدی را در کبد تنظیم می کند. اگرچه این فرضیه هنوز در مرحله تحقیق تأیید می شود، اما به طور عملی مشخص شده است که خوردن عسل منجر به ترشح انسولین کمتر درمقابل مصرف ساکارز می شود.

توصیه

توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت، عسل را مانند سایر قندها بیش از مقدار مجاز توصیه شده، مصرف نکنند. شما همچنین باید کربوهیدرات های خود را از عسل جدا دانسته و آنها را به حد مجاز روزانه برسانید. یک قاشق غذاخوری عسل 17.3 گرم کربوهیدرات دارد.

از وقتی که گذاشتین و مطالب رو با دقت خوندین ممنونم، امیدوارم مفید بوده باشه.

منظور از عسلی که در بالا به اون اشاره شده عسل طبیعی و خام هست نه عسل فروشگاهی پاستوریزه شده برای اینکه بتونی یه عسل طبیعی و با کیفیت بخری بهت پیشنهاد میدم یه سر به محصولات سایت عسل عصاره بزنی.

منبع:

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *