بره موم چیه؟ چه خواصی داره؟

بره موم چیست و چه خواصی دارد؟ حتما شما تا حالا اسم بره موم رو شنیدید و شاید هم مصرف کردید و از خواص اون آگاهی دارید اما اگه مایلید در مورد این محصول شفابخش زنبور عسل و خواص بره موم اطلاعات مفیدی به دست بیارید ما برای شما مطلبی آماده کردیم که به تمام سولات شما در رابطه با بره موم پاسخ میده پس بیایید همراه هم ادامه ی مطلب رو پی بگیریم.

معرفی بره موم

بره موم پس از محصول عسل و ژل رویال سومین فرآورده مهمه زنبور عسل به حساب میاد. سابقه ی استفاده از بره موم به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسه. درسالهای اخیر استفاده از پروپلیس (بره موم) به عنوان یه مکمل سلامتی برای مصرف کنندگان در کشورهای توسعه یافته رواج یافته.

شاید براتون جالب باشه که بدونین زنبور، پروپولیس یا بره موم رو در اصل به عنوان یه محافظ برای کندو تولید می‌کنه و یکی از کاربردهای اون درزگیریه. بره موم يا Bee glue، ماده رزينی چسبناكی هست که یکی از فرآورده‌های عسله. زنبورعسل با جمع‌آوری شیره و صمغ درخت‌ها، یه ماده‌ای تولید می‌کنه که توی بعضی کارهای کندو از اون استفاده میشه.

اسم دیگه بره موم، پروپولیس (Propolis) هست که یه واژه لاتینه. این واژه ریشه ای یونانی داره و از دو قسمت Pro و Polis تشکیل شده که Pro به معنای در ورودی و Polis به معنای جامعه یا شهره. در واقع Propolis به معنای جلوی شهر یا ورودی شهر و در واقع به معنای “دفاع از شهر هست و در زبان باستانی به اون محافظ کندو می گفتن.

کاربرد بره موم در کندو

هیچ ماده‌ای مثل بره موم اینقدر خوب تمام منافذ و درزهای کندو رو پوشش نمیده. زنبورها این کار رو انجام میدن که هیچ حشره مزاحمی وارد محیط کندو نشه. زنبور کارگر با مشاهده کوچیک‌ترین شکاف یا سوراخ، فوراً با پروپولیس اون رو پر می‌کنه. این کار باعث میشه که کندو همیشه تمیز بمونه و هیچ آلودگی واردش نشه. به خاطر همینه که بین خیلی از زنبوردارها این ماده به چسب زنبور هم معروفه.

 وقتی که یه موجود مزاحم وارد کندو میشه و با خودش آلودگی وارد می‌کنه، زنبورها به وسیله چسب کندو اون حشره رو مومیایی می‌کنن و آلودگی‌ها رو هم با همون چسب ضدعفونی می‌کنن. دلیل نام‌گذاری این ماده هم اینه که شبیه مومه و حالت خمیری و چسبناک داره. تازه باید بدونین که این ماده معمولاً به رنگ قهوه‌ای تیره هست و بوی مطبوعی داره.

رنگ و بوی بره موم

 رنگ و بوی بره موم تو مناطق مختلف فرق می‌کنه و به نوع گیاه و درختی که ازش شیره جمع میشه هم بستگی داره. ضمن اینکه هوای سرد باعث میشه که ترد و شکننده بشه، اما هوای گرم خاصیت نرمی و چسبناکی به اون میده.

زنبور چجوری بره موم رو تولید می‌کنه؟

حالا شاید بعد از آشنایی با این فرآورده براتون سوال پیش اومده باشه که زنبور این محصول رو چجوری تولید می‌کنه؟ بخاطر همین باید براتون توضیح بدیم که زنبور تکه‌های رزین یا صمغ رو از روی تنه درخت یا جوانه‌ها با پاهای عقبی یا دهان جدا می‌کنه. بعد با بزاق اون صمغ رو مرطوب می‌کنه و با استفاده از آرواره‌ اون رو به شکل حبه‌ای در میاره.

بعد از این زنبور این صمغ‌های گرد رو با پاهاش توی کیسه‌هایی قرار میده تا اون‌ها رو به کندو ببره. بخاطر همین وقتی به کندو می‌رسه، اگه لازم باشه با استفاده از این محصول کندو رو درزگیری می‌کنه. در غیر این صورت هم روی دیوار کندو انبار میشن.

بره موم چه ترکیباتی داره؟

این ماده بسته به محلی که تولید میشه، ترکیبات و خواص متفاوتی داره. بخاطر همین باید بدونین که عوامل زیادی مثل محیط خارجی کندو، نوع زنبور، گیاه‌های مورد استفاده زنبورها و غیره روی ترکیبات این محصول تاثیر داره اما ما اینجا ترکیبات کلی اون رو براتون ذکر می کنیم.

  1. گرده گل : ۵ تا ۱۰ درصد
  2. صمغ و شیره درختان : ۵۰ تا ۷۰ درصد
  3. موم زنبور عسل : ۳۰ تا ۴۰ درصد
  4. روغن‌های ضروری : ۵ تا ۱۰ درصد
  5. ترکیبات دیگه‌ای مثل انواع اسید، قند و ویتامین‌های B و C و… تا ۷ درصد

جالبه بدونین، موادی که باعث میشه که این ترکیب طبیعی تا این حد خواص داشته باشه، همین آنزیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستن. زنبور عسل بخش زیادی از این مواد رو با استفاده از گیاهان و درختان جمع‌آوری می‌کنه. موقع ترکیب این مواد با بزاق، آنزیم‌ های دیگه‌ای هم به اون اضافه میشه.

بره موم محصول انحصاری زنبور عسل!

ترکیبات بره موم باعث شده این ماده کاملا منحصر به فرد باشه و هیچ دانشمندی نمی‌تونه با ترکیب همین مواد، چنین محصولی تولید کنه تازه بیشتر از دویست عنصر مفید مثل مواد شیمیایی معطر، انواع اسید، روغن گیاهان، کربوهیدرات‌های مفید و انواع ویتامین‌ها توی این محصول وجود داره.

تفاوت بره موم با موم خالص

حالا اگه بخواین تفاوت این محصول رو با موم خالص بدونین؛ باید براتون توضیح بدیم که نقطه ذوب بره موم ۸۳ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب موم خالص زنبور عسل ۶۳ درجه سانتی‌گراده. پس با کمک حرارت میشه این دو محصول رو از هم تفکیک کرد. البته موم هفت برابر سخت‌تر و محکم‌تر از پروپولیسه.

بره موم چه کاربردهایی داره؟

این ماده به جز درزگیری کندو و مصارف انسانی، توی صنایع کاربرد زیادی داره. پروپولیس به دو شکل خوراکی و غیر خوراکی استفاده میشه. ضمن اینکه شرکت‌های زیادی هم برای تولید مواد آرایشی، دارویی و بهداشتی از این ماده طبیعی استفاده می‌کنن.

این ماده امروزه به عنوان یه داروی طبیعی به شکل‌های مختلفی تو بیشتر کشورها پیدا میشه به طوری که بسیاری از محصولات مثل خمیردندان، صابون، شامپو، کرم، لوسیون، انواع قرص، عودهای طبیعی، مواد ضد‌عفونی‌ کننده و غیره، با استفاده از این ماده طبیعی تولید میشن.

بره موم

خواص و مزایای بره موم چیه؟

خواص این محصول به قدری زیاده که معرفی همه اون‌ها زمان زیادی می بره ولی برای اینکه با خواص درمانی اون آشنا بشیم براتون چند مورد از مهم‌ترین خواص این ترکیب شفابخش رو نوشتیم.

  • خواص بره موم برای معده

رادیکال های آزاد نقش مهمی در سرطانی شدن و ایجاد تومور دارند و آنتی‌اکسیدان موجود در بره موم با رادیکال های آزاد مبارزه می کنه و از تکثیر سلول‌های سرطانی در معده جلوگیری می‌کنه.این ماده همچنین فلاونوئید، کربوهیدرات‌، قند، روغن‌های سودمند، انواع مواد معدنی و ویتامین های C،B،E داره که برای معده و بهبود عملکرد اون واقعا مفیده.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان مصرف عسل برای معده و لاغری+14 نکته ی کلیدی 

  • خاصیت ضد التهابی بره موم

کاهش التهاب از ویژگی‌های فوق العاده پروپولیسه. چون که خیلی از بیماری‌های التهابی با این ماده طبیعی درمان میشن. از جمله این بیماری‌ها باید به آرتروز، التهاب لثه، التهاب پوستی، کولیت، رماتیسم، التهاب‌های تناسلی بانوان و غیره اشاره کنیم. بخاطر همین افرادی که دچار این مشکلات هستن، کافیه به جای استفاده از دارو، این محصول طبیعی زنبور رو تهیه کنن.

  • درمان سرطان با بره موم

سرطان و تومورهای بدخیم از جمله بیماری‌های مهلک به حساب میان.‌ اما جالبه بدونین که این ماده خاصیت ضد توموری داره و باعث از بین بردن سلول‌های سرطانی میشه. چون که پروپولیس روند رشد سلول‌های سرطانی رو کاهش میده و با مصرف مداوم به درمان بیماری سرطان کمک می کنه.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با بره موم

مهم‌ترین خواص این ماده کمک به تقویت سیستم ایمنی بدنه. این محصول باعث میشه که بدن انسان در مقابل اکثر بیماری‌ها مقاوم باشه. همونطور که می‌دونین، عامل اصلی ابتلا به اکثر بیماری‌ها ضعف سیستم ایمنی بدنه. پس با تقویت بدن احتمال ابتلا به بیماری کم میشه.

اکثر افرادی که به طور مداوم پروپولیس مصرف می‌کنن، خیلی کم به سرماخوردگی و بیماری‌هایی از این دست مبتلا میشن. در واقع پروپولیس مثل یه واکسن طبیعی عمل می‌کنه. خواص این محصول طبیعی به همینا ختم نمیشه و توی درمان مشکلات دیگه‌ای مثل موارد زیر هم خیلی تاثیر داره:

بره موم
  1. ضدآلرژی
  2. جلوگیری از رشد ویروس
  3. تنظیم قند خون و کمک به جذب انسولین
  4. پاکسازی کننده کبد
  5. مبارزه با عفونت‌های قارچی
  6. درمان دیابت
  7. تنظیم کلسترول خون
  8.  موثر در سلامت استخوان‌ها
  9. جوان سازی پوست

بهترین روش مصرف بره موم

عسل به تنهایی خواص بی‌شماری داره و ترکیب اون با پروپولیس این خاصیت رو چندین برابر می‌کنه. پروپولیس به خاطر طعم تلخ و گسی که داره، بهتره که با یه خوراکی شیرین ترکیب بشه. بخاطر همین ترکیب این ماده با عسل شیرین و خوشمزه، طعم خوبی ایجاد میکنه.

بیشترین توصیه‌ای که برای ترکیب پروپولیس با یه ماده غذایی میشه، ترکیب اون با عسله. البته باید بدونین که مصرف این ترکیب به شکل روزانه هست و بهتره بیشتر از پنج گرم در روز استفاده نشه.

استفاده از بره موم چه عوارضی داره؟

اگه شما مادران باردار برای استفاده از این ماده غذایی و عوارض اون نگران هستین بای گفت که معمولا توصیه میشه که در دوران بارداری اگر مایلید از این ماده شفابخش استفاده کنید حتما زیر نظر پزشک باشه چون احتمال بروز عوارض و مشکلاتی برای جنین هست و ممکنه که باعث تحریک رحم بشه.

همچنین معمولا افرادی که آسم دارن، شاید تحت تاثیر این ماده قرار بگیرن و علائم آسم تشدید بشه. پس در صورت ابتلا به آسم، این ماده باید با احتیاط مصرف بشه. از اونجایی که پروپولیس خون رو رقیق می‌کنه، گرچه این ویژگی برای کسانی که خون غلیظ دارند مفیده ولی برای اون دسته از افراد که به تازگی عمل جراحی انجام دادن هم توصیه نمیشه. به طور کلی همونطور که اشاره شد درباره طریقه و میزان مصرف این ماده ی ارزشمند، مشورت با پزشک ضروریه.

قیمت بره موم به چه چیزهایی بستگی داره؟

یکی از عواملی که روی قیمت این محصول تاثیر داره، نوع عصاره‌گیری اون‌هاست. فرآورده‌ای که خام باشه با پایین‌ترین قیمت عرضه میشه. بعد از اون عصاره‌گیری با آب انجام میشه که قیمت بالاتری داره. گرون‌ترین نوع عصاره‌گیری هم عصاره پودریه که با توجه به کیفیت‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی هم داره.

 روش های عصاره گیری بره موم

برای عصاره گیری بره موم روش های مختلفی هست که بسته به شرایط موجود ممکنه عصاره بره موم با استفاده از یکی از این روش ها تهیه بشه که به 8 روش از اون ها اشاره می کنیم.

  1. عصاره‌گیری فوری
  2.  عصاره‌های اتانولی پودری محلول در آب
  3.  عصاره‌گیری آبی
  4.  خمیر بره موم
  5.  عصاره بره موم خشک
  6.  عصاره‌گیری با روغن
  7.  مشتقات محلول در آب
  8.  عصاره‌گیری با اتانول

با مراجعه به سایت فروشگاه عسل عصاره علاوه بر بازدید و مقایسه قیمت و کیفیت عسل طبیعی با طعم ها و خواص مختلف از انواع محصولات متنوع زنبور عسل مثل بره موم، گرده گل و ژل رویال هم دیدن کنید!

در این قسمت امکان ثبت سفارش و پرداخت درب منزل و ارسال رایگان برای شما فراهم شده است.

عسل عصاره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *